Tävlingen Swedish Game Awards arrangeras till stor del av studenter för studenter. Vill man delta gäller det att sätta ihop ett utvecklarteam, ta fram en prototyp och sedan skicka in sitt bidrag. Därefter spelar en jury igenom allt som kommit in för att bedöma vilka som är bra nog att nå finalen.
Sebastian Eriksson, projektledare för Swedish Game Awards, säger att tävlingen är ett sätt att sätta fokus på spel-utvecklare som kanske inte alltid får någon uppmärksamhet.
– Vi har många bra spelutbildningar i Sverige och det finns många talanger här. Men det är viktigt att även mindre spelskapare får utrymme. De stora bolagen gör ju sina saker, utan mindre spel skulle man gå miste om många upplevelser. Och de här utvecklarna sliter väldigt mycket. De har i regel andra saker att göra utöver att utveckla spel, som extrajobb och studier, säger han.
Förutom den uppmärksamhet som ett lyckat bidrag leder till berättar Sebastian Eriksson att Swedish Game Award är ett bra tillfälle för att knyta kontakter. Under de dagar som spelen visas upp är flera stora spelföretag på plats. Dessutom samarbetar man med internationella företag som Epic Games (”Gears of War”).
– De stora utvecklarna kan också hitta nya talanger och berätta om vad som behövs till spelbranschen.
Man har också växt i storlek för varje gång.
– Förra året nådde vi runt hundra bidrag och det blir nog något liknande i år. Jag tror att vi har nått något slags tak där, det gäller snarare att jobba på bredden istället för att få in så bra bidrag som möjligt.
En av grundtankarna med Swedish Game Award är att försöka hitta och lyfta fram unika spelkoncept som även kan klara sig på marknaden framöver. Genom åren har också flera kända spelutvecklare börjat sin bana just här, som Coffee Stain Studios (”Sanctum”), Arrowhead (”Magicka”) och Frictional Games (”Penumbra”, ”Amnesia: The Dark Descent”).
– Det är tyvärr många spel som hamnar mellan stolarna och som inte riktigt når fram. Förhoppningsvis kan vi lyfta upp dem lite bättre i år. För det viktigaste är ju inte att vinna utan att nå ut med sitt spel, säger Sebastian Eriksson.