Spel eller rackarspel – det är frågan. Nüjen tar oss tillbaka till slutet av 1400-talet och den onde maktspelaren Rikard lll. Men han bryter ofta teaterillusionen med egna kommentarer eller korta samtal med publiken. Brechts verfremdungseffekt tillämpas åskådligt.
Maktmissbruk ska med satir och humor avslöjas. Anspelningar på dagens maktfullkomliga herrar är ofrånkomliga. Trump, Putin eller Erdogan kan ses som vår tids Rikard lll. Shakespeare nickar gillande. Ränksmideri, intriger, lögner och falska ryktesspridningar är gamla beprövade metoder.
Mästarens krönikespel och högstämda text från ca 1592 hanteras med självklar gestik och kraftfull röst av Özz Nüjen. Med eleganta och sparsmakade medel växlar han mellan de olika 13 rollerna i spelet. Han har ju varit på turné sedan i höstas så han har druckit och assimilerat texterna med välbehag och fulländning.
Därför kan stå-upparen och skådespelaren med lätthet sticka fram sin egen röst som florettstick och ge dagsaktuella kommentarer. Och då blir det riktigt roligt. Det är nästan så man sitter och väntar på nästa gång han lämnar renässansen och hoppar in i samtiden. Här krävs verkligen koncentration för att hänga med i svängarna.
Özz Nüjen är själv ett under av närvaro, fokus, energi och pondus. Han intar inte bara scenrummet utan hela salongen med sin positivt auktoritativa skådespelarkonst. Och hans ämnesval och djärva stickrepliker är i högsta grad politiskt angelägna. Men han blir aldrig förutsägbart PK och tråkig. Tvärtom, han överraskar, roar och oroar med sin kvicktänkta, verbala lyskraft.