Efter tvĂ„ och halv timme och uppemot femtio dikter kastar Bruno K Ăijer ut blombuketten till Linköpingspubliken som stĂ„r upp och applĂ„der stadens son. En poet har kommit hem och Ă€r sannerligen en profet i sin hemstad.
Publiken trivs och av allt att döma trivs Ă€ven Bruno K Ăijer pĂ„ scenen pĂ„ Stora teatern i Linköping. Han gör ett avspĂ€nt intryck, Ă€r öppen och tillgĂ€nglig och bjuder pĂ„ sig sjĂ€lv. Ăijers upplĂ€sningar har ofta förstĂ€rkt det mörkt magiska i hans dikter. Han har gestaltat en poet i kontakt med andevĂ€sen och underjorden. En schaman som förtrollar.
RĂ€knar in
OcksĂ„ vid tisdagens framtrĂ€dande stannar han ofta upp och verkar lyssna efter dikterna, rĂ€knar in dem tyst för sig sjĂ€lv innan han börjar lĂ€sa. Men pĂ„ ett sĂ€tt som samtidigt vĂ€nder sig mer mot publiken. Ăijers svarta magi Ă€r ljusare nu.
Han Ă€r en trollkarl, men ocksĂ„ en estradör av rang. Humor kanske inte Ă€r det första man förknippar med Bruno K Ăijers dikter, men flera lĂ€sningar genomförs pĂ„ ett sĂ€tt som lockar salongen till skratt. Till exempel raderna om kungen och drottningen som ett hĂ„n mot varje sagobok, som det heter i âInget sĂ€rskilt har hĂ€ntâ ur höstens diktsamling. Eller bilden av de förĂ€lskade grĂ€sstrĂ„na i âHĂ€r utanförâ frĂ„n âSvart som silverâ. Det Ă€r lĂ€sningar som öppnar dikterna pĂ„ nytt.
Dumheten
Variationen Ă€r stor under kvĂ€llen. FrĂ„n skratt och inbjudande introduktioner till nĂ„gra av dikterna till snabbt rytmiskt och intensivt lĂ€sta dikter, till exempel âDumhetenâ, egenskapen som âkan fĂ„ ett helt land / att krympa till en sjaskig lĂ€genhet / dĂ€r idiotin rinner lĂ€ngs vĂ€ggarnaâ.
Ăven âVi lĂ€gger det svarta puzzletâ frĂ„n âMedan giftet verkarâ framförs hĂ„rt och aggressivt. âSjuka drog lott / om vem som ska bota landetâ lĂ€ser Ăijer.
Men dĂ€refter följer en lugn, innerlig och mycket vacker lĂ€sning av âHĂ„lla honom kvarâ, denna fantastiska dikt om telefonsamtalet frĂ„n den vuxne Ăijer till sig sjĂ€lv som sjuĂ„ring i lĂ€genheten som kakelugnens mĂ€ssingsöga vakar över.
Magisk kvÀll
En annan tillbakablickande dikt, âKylanâ, om grĂ€vskoporna som tog hans barndom och slog sönder Ă€ppeltrĂ€den och Ă€ventyret, gestaltas pĂ„ liknande sĂ€tt. Koncentrerat, avskalat. Publiken lyssnar andĂ€ktigt.
Det Ă€r en Ăijer i poetisk frihet som avslutar förestĂ€llningen med en ovĂ€ntad lĂ€sning dĂ€r han lĂ„ter tre dikter frĂ„n olika samlingar smĂ€lta samman till en enda.
Extranumren bjuder sedan pĂ„ bland annat âTvĂ„ tomma hĂ€nderâ, frĂ„n 1981 Ă„rs âGiljotinâ med dess törst efter âlena tĂ„gâ. OcksĂ„ en mycket stark lĂ€sning. DĂ€refter âEn gĂ„ng blommade trĂ€detâ frĂ„n âDet förlorade ordetâ.
Till slut: stĂ„ende ovationer och blommorna. En vacker slutbild pĂ„ Ă€nnu en magisk poesikvĂ€ll signerad Bruno K Ăijer.