Magisk poesikvĂ€ll med Öijer

CCCCC Bruno K Öijer, Stora teatern, Linköping 2/12

Bruno K Öijer blev pĂ„ tisdagskvĂ€llen Ă„terigen profet i sin egen hemstad.

Bruno K Öijer blev pĂ„ tisdagskvĂ€llen Ă„terigen profet i sin egen hemstad.

Foto: Jeppe Gustafsson

Scenpoesi2014-12-03 12:15

Efter tvĂ„ och halv timme och uppemot femtio dikter kastar Bruno K Öijer ut blombuketten till Linköpingspubliken som stĂ„r upp och applĂ„der stadens son. En poet har kommit hem och Ă€r sannerligen en profet i sin hemstad.

Publiken trivs och av allt att döma trivs Ă€ven Bruno K Öijer pĂ„ scenen pĂ„ Stora teatern i Linköping. Han gör ett avspĂ€nt intryck, Ă€r öppen och tillgĂ€nglig och bjuder pĂ„ sig sjĂ€lv. Öijers upplĂ€sningar har ofta förstĂ€rkt det mörkt magiska i hans dikter. Han har gestaltat en poet i kontakt med andevĂ€sen och underjorden. En schaman som förtrollar.

RĂ€knar in

OcksĂ„ vid tisdagens framtrĂ€dande stannar han ofta upp och verkar lyssna efter dikterna, rĂ€knar in dem tyst för sig sjĂ€lv innan han börjar lĂ€sa. Men pĂ„ ett sĂ€tt som samtidigt vĂ€nder sig mer mot publiken. Öijers svarta magi Ă€r ljusare nu.

Han Ă€r en trollkarl, men ocksĂ„ en estradör av rang. Humor kanske inte Ă€r det första man förknippar med Bruno K Öijers dikter, men flera lĂ€sningar genomförs pĂ„ ett sĂ€tt som lockar salongen till skratt. Till exempel raderna om kungen och drottningen som ett hĂ„n mot varje sagobok, som det heter i ”Inget sĂ€rskilt har hĂ€nt” ur höstens diktsamling. Eller bilden av de förĂ€lskade grĂ€sstrĂ„na i ”HĂ€r utanför” frĂ„n ”Svart som silver”. Det Ă€r lĂ€sningar som öppnar dikterna pĂ„ nytt.

Dumheten

Variationen Ă€r stor under kvĂ€llen. FrĂ„n skratt och inbjudande introduktioner till nĂ„gra av dikterna till snabbt rytmiskt och intensivt lĂ€sta dikter, till exempel ”Dumheten”, egenskapen som ”kan fĂ„ ett helt land / att krympa till en sjaskig lĂ€genhet / dĂ€r idiotin rinner lĂ€ngs vĂ€ggarna”.

Även ”Vi lĂ€gger det svarta puzzlet” frĂ„n ”Medan giftet verkar” framförs hĂ„rt och aggressivt. ”Sjuka drog lott / om vem som ska bota landet” lĂ€ser Öijer.

Men dĂ€refter följer en lugn, innerlig och mycket vacker lĂ€sning av ”HĂ„lla honom kvar”, denna fantastiska dikt om telefonsamtalet frĂ„n den vuxne Öijer till sig sjĂ€lv som sjuĂ„ring i lĂ€genheten som kakelugnens mĂ€ssingsöga vakar över.

Magisk kvÀll

En annan tillbakablickande dikt, ”Kylan”, om grĂ€vskoporna som tog hans barndom och slog sönder Ă€ppeltrĂ€den och Ă€ventyret, gestaltas pĂ„ liknande sĂ€tt. Koncentrerat, avskalat. Publiken lyssnar andĂ€ktigt.

Det Ă€r en Öijer i poetisk frihet som avslutar förestĂ€llningen med en ovĂ€ntad lĂ€sning dĂ€r han lĂ„ter tre dikter frĂ„n olika samlingar smĂ€lta samman till en enda.

Extranumren bjuder sedan pĂ„ bland annat ”TvĂ„ tomma hĂ€nder”, frĂ„n 1981 Ă„rs ”Giljotin” med dess törst efter ”lena tĂ„g”. OcksĂ„ en mycket stark lĂ€sning. DĂ€refter ”En gĂ„ng blommade trĂ€det” frĂ„n ”Det förlorade ordet”.

Till slut: stĂ„ende ovationer och blommorna. En vacker slutbild pĂ„ Ă€nnu en magisk poesikvĂ€ll signerad Bruno K Öijer.

Mer turné

Bruno K Öijer följer upp höstens förestĂ€llningar med en vĂ„rturnĂ©. Första framtrĂ€dandet Ă€r pĂ„ Dramatens stora scen 9 februari.

Sedan följer UmeĂ„, Göteborg, Malmö, Halmstad, Uppsala, Östersund och Helsingborg.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!