”A Magic World” knyter an till Joe Laberos långa karriär i trollerikonstens tjänst. Från den första trollerilådan fram till dagens status där basen finns i Singapore och hans, för ögat, obegripliga föreställningar drar storpublik världen över.
– Trollerilådan är med än, säger han. Jag fick den i samband med en campingsemester i Falkenberg när jag var tolv år. Intresset för trolleri väcktes där och då. Hela föreställningen kan ses som en biografisk berättelse över min artistkarriär. Den är kanske inte lika storslagen och bjuder på lika mycket högljudd rock’n’roll som i tidigare shower. Nu är det mera subilt och coolt. Men som vanligt är förstås fingerfärdigheten en viktig del.
”Vad hände?” eller möjligen ”hur gjorde han det där?” – blir det publikens omedelbara reaktion är Joe Labero nöjd.
– Fundera inte så mycket över hur tricken går till, uppmanar han sin publik. Det är mycket bättre att bara luta sig tillbaka och låta sig underhållas. Det är showbiz med glimten i ögat.
Var ligger den stora utmaningen i en föreställning?– Att hålla ihop den. Jag kör lite snack med ett tiotal personer i publiken under showens gång. Ställer frågor, lyssnar på dem och försöker minnas deras namn. Samtidigt som jag gör mina tricks. Det ska vara lite som en teaterföreställning där scenen är en lägenhet. Sedan är det bara att hoppas på en bra publik också. En uppsluppen publik ger mig den passion, energi och glädje som lyfter hela showen.
Efter 33 år i branschen har du gjort det mesta – vad återstår?– Jag är sugen på att sätta upp en permanent föreställning under två till tre år på en och samma plats. Kanske i Singapore eller Bangkok eller något. Eller varför inte i Las Vegas? Det är ju fortfarande showbizindustrins Mecka. Men det är samtidigt inte helt lätt att slå sig in bland alla världsartister under en längre period. Men det vore en dröm.
Med basen i Singapore sedan några år tillbaka nöter knappast Joe Labero på sin egen hemmapublik numera. Det är också en medveten strategi.
– Det är därför jag aldrig är med i några lekprogram i tv, säger han. Publiken hinner inte tröttna. Jag håller mig borta under några år och när jag väl återvänder till de svenska scenerna är jag desto mer efterlängtad.
A Magic World – som når både Norrköping och Linköping – har också lokal personalkoppling till Östergötland. Presschefen Magnus Stråberg håller i PR-arbetet, Östgötateaterns tidigare chef (1985–88) Georg Malvius ligger bakom förställningens monolog om Joe Laberos liv och i kulisserna spelar scenchefen och illusionsteknikern Philip Kjellander en viktig roll.
– I showen är jag dessutom med på scenen den här gången, säger Philip Kjellander. Jag har en roll som svart skepnad utan att säga något. En ny erfarenhet. Annars har jag jobbat med Joe Labero i drygt fem år. Över tusen föreställningar världen över. Även om jag nu är på scenen måste allt fungera även bakom den, säger Philip Kjellander.