I stÀder som Malmö, Los Angeles, Paris, Manchester, och Austin sitter hundratals spelutvecklare och försöker skapa rymdmagi. DisneyÀgda Lucasfilm har valt att licensiera ut "Star wars" Ät spelskapare till höger och vÀnster.
Joost van Dreunen har skrivit ett flertal böcker om spelbranschen och undervisar vid New York University. Han ser flera orsaker till att spelskaparna vÀnder lystna blickar mot en galax lÄngt, lÄngt borta.
ââNĂ€r du bygger ett spel runt ett framgĂ„ngsrikt varumĂ€rke som "Star wars" sĂ„ minskar det riskerna. Det sĂ€ljer spel, vilket har bevisats med "Battlefront"- och "Jedi"-spelen, sĂ€ger han till TT, och fortsĂ€tter:
ââSĂ„ har det alltid varit, men speciellt nu. För det finns sĂ„ mycket innehĂ„ll dĂ€rute, och sĂ„ mycket skrĂ€p, sĂ„ hur fĂ„r du ditt spel att sticka ut?
Flera fördelar
Att stÀmpla "Star wars" pÄ omslaget Àr en garanti för viss uppmÀrksamhet.
En annan fördel Àr att man inte behöver skapa en vÀrld frÄn grunden. I stÀllet kan man dra nytta av de filmer, tv-serier och böcker som redan finns, dÀr en mÀngd sidohistorier finns att utforska. Det Àr dessutom en brett universum. HÀr förekommer skjutande, flygande, utforskande och action med en mÀngd raser och figurer som gör det möjligt att ge sig pÄ olika genrer utan att det blir krystat. Joost van Dreunen sÀger att man kan jÀmföra med storserien "Fast and the furious" , som det Àr svÄrt att göra nÄgot annat Àn racingspel kring.
ââMĂ„nga utvecklare drömmer om att jobba med en serie som "Star wars", och ser det som hedrande ett arbeta med ett sĂ„dant projekt, sĂ€ger Joost van Dreunen.
Disney och Lucasfilm har Àndrat strategi kring hur man hanterar varumÀrket. NÀr Disney köpte Lucasfilm 2012 valde man ganska snabbt att lÀgga ned den interna studion och de spel som var under utveckling. à ret dÀrpÄ valde Disney i stÀllet att sÀlja exklusiva rÀttigheter för att utveckla "Star wars"-spel till speljÀtten Electronic Arts (EA).
ââDet har inte bara varit fördelaktigt för "Star wars". EA skĂ€mde ut bĂ„de sig sjĂ€lv och Lucasfilm med sin aggressiva intĂ€ktsgenerering kring lootlĂ„dor. DĂ„ ringde "Star wars"-folket och sade "ni mĂ„ste sluta, ni devalverar det hĂ€r vĂ€ldigt dyra försiktigt skapade varumĂ€rket som vi har byggt upp", sĂ€ger van Dreunen.
En del risker
Genom att sprida ut licensieringen till flera tredjepartsutvecklare ökar licensinkomsterna, synligheten för varumÀrket blir större och dessutom minskar riskerna.
ââUppgörelserna Ă€r normalt att du betalar licensinnehavaren en minimisumma för att fĂ„ anvĂ€nda licensen till ditt spel. Och om den nĂ„r en viss försĂ€ljningsframgĂ„ng sĂ„ fĂ„r licensinnehavaren en procent utöver.
Men hur mycket "Star wars" kan spelvÀrlden matas med innan den Àr mÀttad?
ââOm det Ă€r massvis med spel som lĂ„nar "Star wars" sĂ„ kommer de flesta inte att bli framgĂ„ngsrika. Men det bryr sig inte Disney om, för de fĂ„r Ă€ndĂ„ sina pengar och fortsĂ€tter att sĂ€lja licenserna, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
ââSĂ„ det Ă€r en jĂ€ttebra modell för Disney, men dĂ„lig för utvecklarna för de tĂ€vlar med en massa andra studior och mĂ„ste fortfarande sĂ€lja sĂ„ pass bra att de bekostar licensavgiften.