Den 3 november samlades ett par 100 utvecklare i matsalen som tillhör Santa Monica Studio i Kalifornien, för att tillsammans rÀkna ned till nÀr recensionsembargot för studions senaste spel "God of war: Ragnarök" löpte ut, och se det sammanvÀgda betyget för spelet pÄ sajten Metacritic.
ââVi lĂ€gger ned sĂ„ mycket tid, och hur bra vi Ă€n tycker att det Ă€r sjĂ€lva sĂ„ Ă€r det riktiga testet att se recensionerna trilla in. Det var ett speciellt tillfĂ€lle för oss alla, sĂ€ger Mihir Sheth.
Det samlade betyget ligger i skrivande stund pÄ 94, ett av de högsta för ett spel i Är. Spelet Àr ocksÄ det som har fÄtt flest nomineringar vid Ärets spelgala The Game Awards.
ââJag tror att det kommer att ta lite tid att smĂ€lta allt, sĂ€ger Sheth, som har arbetat med speltitelns strider.
Alltid sjÀlvkritiska
"God of war: Ragnarök" följer krigsguden Kratos och hans son Atreus, och tar vid efter det hyllade "God of war" frÄn 2018. Det spelet blev en nystart för den lÄnglivade serien, blev hyllat av kritiker och knep en rad utmÀrkelser.
ââSom utvecklare Ă€r vi alltid kritiska till vĂ„rt eget arbete, sĂ„ efter 2018 hade vi vĂ„ra idĂ©er pĂ„ vad vi ville förbĂ€ttra och bygga vidare pĂ„ för "Ragnarök". NĂ„got som vi primĂ€rt ville var möjligheten för spelare att vĂ€lja sjĂ€lva hur de vill strida, och omfamna alla spelartyper, sĂ€ger Denny Yeh, som ocksĂ„ har arbetat med just striderna.
Med kameran tajt bakom den buttre Kratos svingas yxa och kedjeförsedda klingor mot allehanda varelser ur den nordiska mytologin. Nytt den hÀr gÄngen Àr ett större fokus pÄ skölden, dÀr olika varianter finns beroende pÄ om spelaren vill reagera reflexmÀssigt eller mer konstant hÄlla upp den framför sig.
ââVi vill att du ska utforska allt som Kratos har, vi sĂ€ger internt att Kratos bemĂ€strar alla sina verktyg. Han mĂ„ste inte anvĂ€nda dem, och olika spelare dras till olika saker, sĂ€ger Sheth.
Söker ny framtid
En normal spelare utforskar bara 10â15 procent av stridssystemet, enligt honom. Det Ă€r en delikat balans att uppmuntra spelarna att utforska det mera, men samtidigt lĂ„ta dem vĂ€lja sin egen vĂ€g.
ââOm du bara vill fokusera pĂ„ ditt sĂ€tt â inget problem, vi kommer att försöka att göra det sĂ„ roligt som möjligt. Vi kommer att belöna dig för att vĂ„ga prova lite olika saker, och en del fiender du möter kommer att pĂ„verka dig i nĂ„gon riktning. Om vi lyckas kommer olika spelare att berĂ€tta olika saker om vad de gillade med spelet, sĂ€ger Sheth.
"God of war" har alltid varit en vÄldsam serie. "Ragnarök" Àr inget undantag, men efter nystarten 2018 har spelet ett mognare tilltal, relationen mellan Kratos och Atreus Àr ocksÄ nyanserad.
ââKratos vet hur han ska anvĂ€nda sina vapen, men försöker samtidigt att hitta en bĂ€ttre framtid för sig sjĂ€lv, speciellt pĂ„ grund av hans son. Familjen Ă€r ett bĂ€rande tema, att man som förĂ€ldrar vill förĂ€ndra sig för sina barns skull, sĂ€ger Mihir Sheth.