De älskar Linköping – trots Mellonederlaget

Det Vet Du är ett av det stora namnen på årets stadsfest – trots att förra besöket på orten slutade med tung förlust i Andra chansen. ”Vi är inte bittra över det, vi älskar Linköping”, säger frontmannen Johan Gunterberg, 28.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Stadsfesten2017-08-25 08:00

Melodifestivalen tidigare i år var första gången som humorgruppen De Vet Du var med i ett riktigt stort tv-sammanhang. Men faktum är att barndomsvännerna från Lidingö långt innan det skaffat sig en betydande skara följare – genom hårt arbete både på nätet och på vägarna.

– Egentligen har ingenting förändrats. Vi hade en stor publik långt innan vi var med och tävlade. Vi arbetar på exakt på samma sätt i dag som innan, säger Johan Gunterberg.

Att fokusera på sociala medier och sin Youtubekanal har hela tiden varit bandets strategi – en kortlivad realityserie som TV 4 stod bakom förra året kommer inte att få en fortsättning. Det är digitalt och egenproducerat som gäller framöver.

– Jag tror att gammel­media har svårt att acceptera den nya världen. De är väl lite stressade och oroliga över sin egen framtid. Men tidningarna har skolat in sig lite i alla fall, det är bättre än vad det var för några år sedan. Fler har förstått att om man är stor på nätet är man stor på riktigt, säger Johan Gunterberg, och fortsätter:

– I början var vi väldigt inriktade på att göra tv, men tv är döende i dag. Melodifestivalen är ett av de enda program som samlar hela folket. Därför är det jävligt roligt att vi har gjort det. Men tittarna är väldigt utspridda och många andra program har svårt att få tittarsiffror. Unga kollar inte på samma sätt längre. Det lockar inte, så länge det inte är fotboll eller stora livesändningar.

Det var pojkbandet FO&O som gav De Vet Du respass i Linköpingsstoppet på Melloturnén. Men enligt Johan Gunterberg finns det ingen bitterhet över den missade finalplatsen.

– Vi ville visa upp ett roligt nummer, ha lite kul. Vi är så jävla nöjda med vår insats. Att vi nådde ut som vi gjorde. Det är klart att man vill gå vidare, men det var tufft. De här grabbarna (FO&O) har exakt det som vi har, fast ännu fler fans bland barn. Det fanns till och med föräldrar som grät ut på sociala medier över att deras ungar ville att båda grupperna skulle gå vidare. Det var nog ett dilemma för många. Men we went down swinging, säger han om insatsen.

Och han har märkt hur bandets skara supportrar har blivit yngre sedan ”Road Trip”. Numera tonar De Vet Du ner vissa framträdanden där publiken är mer familje­orienterad. Tidigare var det i större utsträckning vad Johan Gunterberg kärleksfullt kallar för ”bärsfans” som dök upp. I dag är det mer blandat, och det är inte omöjligt att gänget dyker upp i schlagersammanhang igen i framtiden.

– Vi får se. Kanske någon gång. Bandet har fått många nya barnfans och det är jätte­kul. Vi vill nå en så bred målgrupp som möjligt och vara som Sunes sommar, där vuxna kan garva åt Rudolf och barnen åt Håkan.

Om publikens mottagande varit gott så har det sett annorlunda från många av landets tv-kritiker. Correns recensent kallade De Vet Du unika i att ”de har enormt många fans men inte är roliga”. ”Road Trip”, låten som de tävlade med, benämndes som ”ett nummer kliniskt rent från humor. Dessutom till ett enerverande studentflakskomp”. Men kritiker har Johan Gunterberg aldrig lyssnat på. Och börja tänker han inte heller göra.

– Nej, nej. Det är lugnt för oss. Jag har ingen respekt för någon, i hela världen, som sätter betyg på musik utan att göra musik själv. Bland folk som gör musik är vi respekterade. Det räcker för oss.

Från att tidigare ha bokat in över hundra datum per år fokuserar gruppen numera på ordentliga vår- och sommarturnéer i stället. Höstarna och vintrarna har blivit lugnare för bandmedlemmarna.

– Då chillar vi mest. Gör ingenting eller lite andra grejer. Reser och laddar för nästa vår, säger Johan Gunterberg.

Hur lördagens scenshow på Borggården kommer att se ut – och huruvida den orangea VW-bubblan från SAAB Arena kommer att finnas med – vill inte han avslöja än.

– Vi håller det lite hemligt. Det kommer bli några roliga överraskningar, så mycket kan jag säga.

Fakta

Namn: De Vet Du (barndomsvännerna Christopher Martland, Johan Gunterberg, Tor Wallin och DJ-Hunk (Fredrik Thernell)).

Karriär: Innan medverkandet i årets melodifestival gjorde gruppen varit med i flera tv-sammanhang, de har bland annat haft egna realityserier och varit programledare för Big Brother Extra. De har även medverkat i reklamfilm för Björn Borg och spelat in en egen version av Pantamera. Men det är på nätet som de har sin stora publik.

Aktuella: Med en stadsfestkonsert på Borggården på lördag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!