NĂ€r Euripides sorgtyngda "Medea" ges av Riksteatern i vĂ„r har det antika dramat blivit till en nutida vĂ„rdnadstvist, dĂ€r den ensamma kvinnan â spelad av Emma BroomĂ© â slĂ„ss för sina barn i ett korrupt samhĂ€lle. Regissören Sunil Munshi tar ocksĂ„ fasta pĂ„ att hon Ă€r en frĂ€mling i Jasons hemland, och alltsĂ„ extra utsatt.
ââSunils vinkling pĂ„ pjĂ€sen kommer kanske att skapa debatt. Det ska bli intressant att se hur folk reagerar pĂ„ det hĂ€r, sĂ€ger Ebbot Lundberg.
Han spelar orakel, men har ocksÄ skrivit musiken till pjÀsen, dÀr en "rockresa" utlovas.
ââJag fick frĂ„gan före coronapandemin och tyckte det var intressant att prova pĂ„ nĂ„got nytt. Sunil var fast besluten om att det ocksĂ„ skulle vara med Ă€ldre lĂ„tar frĂ„n min repertoar. Men det Ă€r mestadels nyskriven musik, sĂ€ger Ebbot Lundberg.
Nytolkade klassiker
Musiken kan kanske förstÀrka Euripides drama, funderar Ebbot Lundberg, som nu har pÄbörjat de coronasÀkrade repetitionerna. Han ser uppsÀttningen som "ett slags restaurering av nÄgot gammalt" och kÀnner igen sig.
ââJag dammar ju ocksĂ„ av gamla klassiska sound, som dĂ„ förnyas. Det kanske Ă€r den gemensamma nĂ€mnaren, sĂ€ger han.
Fler klassiker fÄr en ny tolkning i vÄr. I pjÀsen med det modifierade namnet "Tre lite Àldre systrar", har systrarna i Anton Tjechovs klassiker Äldrats. Sofia Fredéns nyskrivna pjÀs handlar om huruvida Olga, Masja och Irina nu har fÄtt sina drömmar om kÀrlek, frihet och ett bÀttre liv besannade.
Drömmar handlar det om Àven i "Britt-Marie var hÀr", baserad pÄ en bok av Fredrik Backman, dÀr en kvinna utvÀrderar sitt liv. Britt-Marie, spelad av Marianne Mörck, fÄr en efterlÀngtad nystart nÀr hon 63 Är gammal lÀmnar sitt Àktenskap.
ââJag gillar att hon Ă€r sĂ„ fruktansvĂ€rt vanlig. Jag tĂ€nker pĂ„ min mamma som var ungefĂ€r likadan. Hon trodde att hon var sjökaptenshustru men det höll inte hela livet. Hon hade ingenting bakom sig, hade inte arbetat utan var hemma med mig. Det blev ett sĂ„ tomt liv, sĂ€ger Marianne Mörck.
"StÄr stadigt"
"Britt-Marie var hÀr" ska turnera till ett nittiotal platser, och det Àr första gÄngen Marianne Mörck ger sig ut pÄ vÀgarna med Riksteatern.
ââDet kommer nu nĂ€r mitt bĂ€st-före-datum börjar gĂ„ ut. Tjoho , sĂ„ Ă„ker man pĂ„ Riks! Det ska bli fruktansvĂ€rt roligt, sĂ€ger hon och berĂ€ttar att hon tĂ€nker se och fotografera hela Sverige.
FörestÀllningen Àr en monolog, och Marianne Mörck kÀnner att hon vill försvara Britt-Marie, som ofta krockar med omvÀrlden och lÀxar upp bÄde rÄnare och serveringspersonal som glömmer underlÀgg.
ââHon Ă€r vĂ€ldigt kraftfull. Hon stĂ„r stadigt pĂ„ marken.
KÀrlek blir det ocksÄ i "Den förbjudna kÀrleken", dÀr operasÄngaren Rickard Söderberg undersöker 10 000 Är av förbjuden kÀrlekshistoria; frÄn grottmÄlningar i Zimbabwe av Àlskande mÀn, till hans eget liv med maken Anders.