"Näsflöjten" blir något av ett allkonstverk i kubik. En satirisk, komisk, kammaropera med världspremiär på Vadstena slott nu på lördag. Eller en kammaroperett som regissören Stina Ancker säger.
Egentligen blir själva scenuttrycket helt naturligt, om man lyssnar till Stina Ancker. För om hon måste välja mellan teater och opera... så kan hon inte det.
Färsk från pressarnaInitiativet till ett nyskrivet verk kom från Stina Ancker till Fredrik Österling. Han bjöd i sin tur Magnus Lindman och så har de båda spånat tillsammans.
- Ja, det här är alldeles färskt, från tryckpressarna i stort sett, säger Stina Ancker när vi träffar henne en vecka före premiär. Hon är entusiastisk och hyllar arbetet, fast tiden knappt vill räcka till.
- Det är uppslukande och arbetsamt på samma gång.
Kulturen är bortrövadSå vad är det då frågan om? "Näsflöjten" alluderar på "Trollflöjten" för att den är arketypisk opera, men också för att föra in det gåtfulla i librettot, förklarar Stina Ancker.
I centrum står en kulturminister (icke namngiven, ej heller politisk färg) och en departementskris, självaste Kulturen är kidnappad och måste räddas. Och det är väl här någonstans som den politiskt korrekta föreställningen skapas i Näsflöjten.
- Ja, förutom att "Näsflöjten" handlar om kulturpolitik så handlar det också om själva operakonsten.
Det låter som ett riskfyllt ämne att skriva en opera om?
- Det är inte det första man tänker på. Från början var det tänkt att bli något helt annat, men allt kan ju inte handla om prinsar och prinsessor på scenen. Det är roligt att få envisas med att vara dagsaktuell.
Huvudrollen görs av Ulrika Tenstam, en av de märkligare rollerna i karriären?
- Jag har hunnit göra en del udda grejer, till exempel tolvtonsmusik. Men "Näsflöjten" har tagit tid. Textmässigt är det många kluriga kombinationer att sjunga, säger Ulrika Tenstam och tror det blir en lyckad uppsättning:
"Enormt spirituellt"- Jag tror att det kommer att bli jätte- häftigt och enormt spirituellt. Med närheten till publiken kan man unna sig att sjunga med andra valörer än annars. Sedan inbjuder kompositören genom att röra sig i olika genrer, som jazz, folkvisa som det gäller att undersöka med rösten.