På tisdagskvällen har konserten premiär och spelas då i Vadstena klosterkyrka. En sval plats att njuta av musik på dessa varma dagar. Det är Lovisa Huledal, mezzosopran, och pianisten Filip Michalak som har satt ihop konserten och som kommer att framföra den.
– Det är ett program med massor av musik som är okänd för de flesta, eftersom den är skriven av bara kvinnor. Deras musik och deras namn är generellt sett inte lika välkända som de manliga kollegorna, säger Lovisa Huledal.
Hon har länge velat göra en konsert med musik som enbart komponerats av kvinnor. Lovisa har ofta upplevt att det bara förekommer enstaka stycken från kvinnliga kompositörer i konserter. Det kände hon var för lite, och ville själv fördjupa sig ämnet.
När hon och Filip fick en förfrågan om att göra en konsert med musik av Alice Tegnér så blev projektet verklighet. Romanskonserten "Sjung hennes sånger" innehåller klassisk musik som komponerats av kvinnor från tidigt 1800-tal till 1930-talet.
– Vi har med några sånger av Alice Tegnér. Men vi har också byggt upp hela konserten som en presentation av svenska kvinnliga kompositörer framför allt. Vi har inte jättemånga, men de vi har kan vi ju lyfta fram mer. Jag har hittat kompositörer som jag inte kände till tidigare heller.
Konserten utgår dels från flera svenska kompositörer, men också från deras samtida kvinnliga musikerkollegor på kontinenten. Dessa är kanske lite mer kända för publiken, till exempel Clara Schumann och Fanny Mendelssohn.
Musiken vävs ihop med berättelser om kvinnorna och deras relation till sina europeiska kollegor. De som levde och komponerade musik samtidigt kände ofta varandra, spelade varandras musik eller var vänner.
– Det är roligt att får höra deras historia och att få en liten del av deras värld. Hur de skilde sig åt och hur de stöttade varandra.
Lovisa fick göra en del forskning för att hitta kompositörerna. Det finns ganska bra digitala resurser för att hitta musiken, men den finns inte alltid inspelad.
– Några av grejerna vi kommer att göra finns det inga inspelningar alls av, så det har varit väldigt spännande. Till exempel har vi musik av en av de tidigaste kompositörerna, Caroline Ridderstolpe, från början av 1800-talet. Det är helt okänd musik.