Birgitta, den heliga, Gustav Vasa, den resolute, Jonas Holmberg, den rockabillydoftande gitarrvirtuosen. I kväll brakar sommarturistsäsongen loss i Vadstena. Nostalgikvällarna vid Leksaksmuseet, med slottet som mäktig bakgrund och med The Hub Caps på den provisoriska scenen, tillhör de stora begivenheterna i staden med de många attraktiva besöksmålen.
Stan styrs av moderater och socialdemokrater. Caroline Unéus (m) är kommunstyrelsens ordförande. Driftig och initiativrik. Lättsam att ha att göra med. Nu serverar hon statistik. Berättar att destinationen ("Det är viktigt att tänka i destinationer, turisterna bryr sig inte ett smack om kommungränser.") Vadstena/Omberg drar till sig 660 000 besökare på ett år.
- Vi har fler besökare än Kolmårdens djurpark.
Oops! Betydligt fler än Astrid Lindgrens Värld. Hur många är medvetna om det?
Vadstena gästas årligen av drygt 300 000 besökare. Klosterområdet lockar mest. Är kulmen nådd? Ja - såvida inte entreprenörer, kommunen och andra anstränger sig ytterligare. Det bör de. Vadstena har alla förutsättningar att bli ett rese- och besöksindustrins guldskimrande Klondyke. Men då måste destination Vadstena marknadsföras bättre - en kombination av riktade insatser och bombmattor av generella marknadsföringsinsatser - på samma gång som befintliga besöksföremål, typ slottet, görs tillgängliga för ett mer varierat utbud av aktiviteter och arrangemang. Bredden i utbudet är viktig. Därför måste de historiskt relaterade besöksmålen kompletteras med nya - helst sådana som avviker från den gängse bilden av turiststaden Vadstena. Caroline Unéus ser helst att turistbyrån omvandlas till turist- och informationskontor, med start 2009. "Om jag får övriga politiker med mig."
Turismdebatten i Vadstena har kretsat kring frågan om tillskapandet av en organisatorisk överbyggnad. Gud så mycket krut som spillts på den. Ett tips: Lämna de diskussionerna åt sidan. Låt Visit Vadstena växa, uppmuntra entreprenörer, snegla inte snett när nya, tillfälliga nätverk dyker upp, se till att kommunen reducerar krångel och pappersfylleri till ett absolut minimum. Kontakterna mellan näring och beslutande politiker kan inte vara ett problem i lilla, nära Vadstena.
Varumärket Vadstena - vilken genomslagskraft har det? Carolina Unéus ger mig undersökningen "Vadstena - analys av varumärke och rekommendationer för den fortsatta processen" (Graffmans Företagsledning & Utveckling, 2007). Den 31-sidiga rapporten framstår som ett utmärkt avstamp för fortsatt arbete.
Andra kommuner gråter blod när de tänker på hur förspänt Vadstena har det. det. Visst, mycket finns, men möjligheterna tillvaratas inte fullt ut. Med nya, spännande och framför allt fler oväntade arrangemang seglar Vadstena upp som det stora utropstecknet på TurismEuropas karta.