Svenska politiker har i EU tagit strid för A-traktorn. Det kan leda till att 15-Äringar snart kan fÄ köra en personbil pÄ tvÄ och ett halvt ton i 45 km/tim i Linköping. Det Àr varken rimligt eller sÀkert.
Men lÄt oss ta det frÄn början.
A-traktorn Àr jÀtteviktig för familjer som bor pÄ landet. Den gör att hÀsttjejen kommer till stallet. Att killen i gymnasieÄlder gÄr kvar i skolan. Och att förÀldrarna fÄr ihop livspusslet.
För de allra flesta ungdomar pÄ landsbygden finns inte heller nÄgot alternativ till A-traktor. Det Àr för lÄngt för att cykla. FörÀldrarna hinner inte skjutsa. Och det gÄr inga bussar.
Det ökande beroendet av A-traktorn Ă€r en konsekvens av hur samhĂ€llet har förĂ€ndrats. Skolor, arbetsplatser och affĂ€rer har försvunnit pĂ„ mindre orter. I stort sett allt har koncentrerats till större stĂ€der. Ăstgötatrafiken har Ă€ven med tiden satsat pĂ„ vissa pendlingsstrĂ„k och dragit in linjer pĂ„ landsbygderna.
Dagens landsbygdsliv Ă€r alltsĂ„ lĂ„ngt ifrĂ„n det som Astrid Lindgren fĂ„ngade i barnen i Bullerbyn â dĂ€r de vuxna jobbar pĂ„ gĂ„rden, det finns massor av ungar i grannskapet och skolan ligger inom gĂ„ngavstĂ„nd. Dagens barn i Bullerbyn har förĂ€ldrar som jobbpendlar till Linköping, grannhus som bara bebos pĂ„ sommaren och en skola belĂ€gen i en större stad.
Och ska det nya landsbygdslivet fungera behövs A-traktorn. Annars Àr risken att ungdomar pÄ landet blir ensamma och avskrÀcks frÄn ett fortsatt liv utanför storstÀderna.
Det hÀr har ocksÄ politiker insett. SÄ nÀr EU-kommissionen 2023 lade fram ett förslag till uppdaterade körkortsregler med en ÄldersgrÀns pÄ 16 Är för att fÄ köra A-traktor opponerade sig svenska politiker. Och kampen lyckades. Den svenska ÄldersgrÀnsen pÄ 15 Är blir kvar för fyrhjuliga fordon.
Dessutom ska det införas en ny körkortsbehörighet, B1. Den ska ge unga möjlighet att köra en bil i max 45 kilometer i timmen. Det vill sÀga snabbare Àn A-traktorer, som har maxhastighet pÄ 30 kilometer i timmen.
Det svenska undantaget och det nya körkortet oroar dock trafikforskare. I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver utredaren Susanne Wallhagen â pĂ„ VTI i Linköping â tillsammans med forskningschef Joakim Dahlman och senior forskare Helena Selander om de problem de ser.
Forskarna understryker att A-traktorer Àr viktiga för ungdomar pÄ landsbygden. Men de frÄgar sig varför det aldrig nÀmns att A-traktorerna ocksÄ Àr mycket vanliga i stÀder och förorter. Det vill sÀga miljöer med hög trafikintensitet och mÄnga oskyddade trafikanter.
Det hÀr Àr en viktig poÀng.
De senaste Ären har antalet A-traktorer ökat explosionsartat. Vid Ärsskiftet fanns över 60 000 A-traktorer registrerade. Samtidigt har olyckorna ökat. Och i 90 procent av fallet orsakas olyckan av A-traktorföraren sjÀlv.
NÀr utvecklingen kring A-traktorer kritiseras Àr dock reflexen hos mÄnga politiker att försvara fordonen, eftersom landsbygdernas ungdomar Àr beroende av dem.
Framöver â nĂ€r de nya reglerna kring fartsĂ€nkta bilar ska utformas â bör vi dock ha tvĂ„ tankar i huvudet samtidigt. Den ena Ă€r att dessa lĂ„ngsamtgĂ„ende fordon Ă€r oerhört viktiga för levande landsbygder. Den andra tanken Ă€r att fartsĂ€nkta bilar med 15-Ă„ringar bakom ratten inte Ă€r önskvĂ€rda i stadstrafik eller pĂ„ hĂ„rt trafikerade vĂ€gar med höga hastigheter.
A-traktorer behövs för att ungdomar pÄ landsbygden ska kunna ta sig till stallet, till expressbussen som gÄr till skolan eller till Ica-parkeringen i den lilla tÀtorten för att trÀffa kompisar. FartsÀnkta bilar behövs dÀremot inte för att ta ungdomar frÄn villaomrÄdet till innerstaden, pÄ vÀgar dÀr det gÄr bussar var tionde minut.