I stan har inte A-traktorn nÄgot att göra

Det Àr inte alla ungdomar som behöver en A-traktor.

A-traktorn ska gÄ pÄ grusvÀgar - inte i stadstrafik.

A-traktorn ska gÄ pÄ grusvÀgar - inte i stadstrafik.

Foto: Johan Nilsson/TT

Ledare2025-04-22 16:00
Detta Àr en ledarkrönika. Correns ledarsida Àr borgerlig. Tidningen stÄr fri och obunden frÄn alla partier.

Svenska politiker har i EU tagit strid för A-traktorn. Det kan leda till att 15-Äringar snart kan fÄ köra en personbil pÄ tvÄ och ett halvt ton i 45 km/tim i Linköping. Det Àr varken rimligt eller sÀkert.

Men lÄt oss ta det frÄn början.

A-traktorn Àr jÀtteviktig för familjer som bor pÄ landet. Den gör att hÀsttjejen kommer till stallet. Att killen i gymnasieÄlder gÄr kvar i skolan. Och att förÀldrarna fÄr ihop livspusslet.

För de allra flesta ungdomar pÄ landsbygden finns inte heller nÄgot alternativ till A-traktor. Det Àr för lÄngt för att cykla. FörÀldrarna hinner inte skjutsa. Och det gÄr inga bussar.

Det ökande beroendet av A-traktorn Ă€r en konsekvens av hur samhĂ€llet har förĂ€ndrats. Skolor, arbetsplatser och affĂ€rer har försvunnit pĂ„ mindre orter. I stort sett allt har koncentrerats till större stĂ€der. Östgötatrafiken har Ă€ven med tiden satsat pĂ„ vissa pendlingsstrĂ„k och dragit in linjer pĂ„ landsbygderna.

Dagens landsbygdsliv Ă€r alltsĂ„ lĂ„ngt ifrĂ„n det som Astrid Lindgren fĂ„ngade i barnen i Bullerbyn – dĂ€r de vuxna jobbar pĂ„ gĂ„rden, det finns massor av ungar i grannskapet och skolan ligger inom gĂ„ngavstĂ„nd. Dagens barn i Bullerbyn har förĂ€ldrar som jobbpendlar till Linköping, grannhus som bara bebos pĂ„ sommaren och en skola belĂ€gen i en större stad.

Och ska det nya landsbygdslivet fungera behövs A-traktorn. Annars Àr risken att ungdomar pÄ landet blir ensamma och avskrÀcks frÄn ett fortsatt liv utanför storstÀderna.

Det hÀr har ocksÄ politiker insett. SÄ nÀr EU-kommissionen 2023 lade fram ett förslag till uppdaterade körkortsregler med en ÄldersgrÀns pÄ 16 Är för att fÄ köra A-traktor opponerade sig svenska politiker. Och kampen lyckades. Den svenska ÄldersgrÀnsen pÄ 15 Är blir kvar för fyrhjuliga fordon.

Ungdomar pÄ landsbygderna behöver A-traktorn.
Ungdomar pÄ landsbygderna behöver A-traktorn.

Dessutom ska det införas en ny körkortsbehörighet, B1. Den ska ge unga möjlighet att köra en bil i max 45 kilometer i timmen. Det vill sÀga snabbare Àn A-traktorer, som har maxhastighet pÄ 30 kilometer i timmen.

Det svenska undantaget och det nya körkortet oroar dock trafikforskare. I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver utredaren Susanne Wallhagen – pĂ„ VTI i Linköping – tillsammans med forskningschef Joakim Dahlman och senior forskare Helena Selander om de problem de ser.

Forskarna understryker att A-traktorer Àr viktiga för ungdomar pÄ landsbygden. Men de frÄgar sig varför det aldrig nÀmns att A-traktorerna ocksÄ Àr mycket vanliga i stÀder och förorter. Det vill sÀga miljöer med hög trafikintensitet och mÄnga oskyddade trafikanter.

Det hÀr Àr en viktig poÀng.

De senaste Ă„ren har antalet A-traktorer ökat explosionsartat. Vid Ă„rsskiftet fanns över 60 000 A-traktorer registrerade. Samtidigt har olyckorna ökat. Och i 90 procent av fallet orsakas olyckan av A-traktorföraren sjĂ€lv.

De senaste Ären har olyckorna med A-traktorer ökat.
De senaste Ären har olyckorna med A-traktorer ökat.

NÀr utvecklingen kring A-traktorer kritiseras Àr dock reflexen hos mÄnga politiker att försvara fordonen, eftersom landsbygdernas ungdomar Àr beroende av dem.

Framöver – nĂ€r de nya reglerna kring fartsĂ€nkta bilar ska utformas – bör vi dock ha tvĂ„ tankar i huvudet samtidigt. Den ena Ă€r att dessa lĂ„ngsamtgĂ„ende fordon Ă€r oerhört viktiga för levande landsbygder. Den andra tanken Ă€r att fartsĂ€nkta bilar med 15-Ă„ringar bakom ratten inte Ă€r önskvĂ€rda i stadstrafik eller pĂ„ hĂ„rt trafikerade vĂ€gar med höga hastigheter.

A-traktorer behövs för att ungdomar pÄ landsbygden ska kunna ta sig till stallet, till expressbussen som gÄr till skolan eller till Ica-parkeringen i den lilla tÀtorten för att trÀffa kompisar. FartsÀnkta bilar behövs dÀremot inte för att ta ungdomar frÄn villaomrÄdet till innerstaden, pÄ vÀgar dÀr det gÄr bussar var tionde minut.