Kraven pÄ yrkesbaserat skydd har ökat i takt med den allmÀnna brottsutvecklingen. Vid Ärsskiftet trÀdde lagstiftningen om blÄljussabotage i kraft som höjer straffen för brott begÄngna mot utryckningspersonal. Samtidigt infördes en regel om att det ska ses som en försvÄrande omstÀndighet om brott begÄs mot förtroendevalda. I maj tillsatte regeringen en utredning som ska ge ett liknande skydd för journalister och vÄrdpersonal.
Senast i raden av de som önskar förstÀrkt skydd Àr Olle WÀstberg (L), som bland annat ledde 2014 Ärs demokratiutredning. I en debattartikel i DN (7/7) föreslÄr han ett antal ÄtgÀrder för att stÀvja hot mot folkvalda. De mest lÄngtgÄende Àr skÀrpt lagstiftning och en sÀrskild utredningsenhet hos polisen enbart för brott mot politiker.
Hot, trakasserier och vÄld mot vÄra folkvalda Àr naturligtvis ett stort problem. Att mÀnniskor avstÄr frÄn att engagera sig politiskt, hoppar av uppdrag eller idkar sjÀlvcensur undergrÀver hela det demokratiska systemet. I synnerhet som vissa grupper, sÄsom kvinnor och personer med utlÀndsk bakgrund, verkar drabbas hÄrdare Àn andra.
En liknande roll spelar journalister eftersom det Àr de som granskar makten och ska göra information tillgÀnglig för medborgarna. Och sjukvÄrdspersonal ska sjÀlvklart inte riskera att utsÀttas för vÄld och hot nÀr de lÀker och tröstar behövande, Àven kriminella. Men det innebÀr inte att sÀrlagstiftning Àr den bÀsta lösningen.
Det vÄld, och hot om vÄld, som riktas mot dessa grupper Àr inte unikt för dem, utan del av ett större samhÀllsproblem. Ett problem som faktiskt drabbar anstÀllda i mÄnga andra yrken hÄrdare. Snabbköpskassörskor och busschaufförer har blivit allt mer utsatta de senaste Ären, och till exempel krogpersonal har alltid arbetat i en potentiellt vÄldsam miljö. Men eftersom deras röster Àr relativt svaga i debatten hörs inga rop om sÀrskilt skydd Ät dem.
Fler yrkesgrupper lÀr vilja stÄ pÄ tur för förstÀrkt rÀttsskydd. SÄdana önskemÄl, i sig fullt förstÄeliga, har exempelvis lyfts frÄn lÀrarhÄll. Men risken Àr att skyddet frÀmst kommer gÄ till röststarka grupper. Dessa har ocksÄ vanligen bÀttre möjligheter att freda sig, till exempel genom att köpa larm, byta jobb eller i vÀrsta fall flytta till annan ort.
Dessutom Àr det troligen inte sÀrskilt effektivt med specialinsatser för att skydda specifika grupper. Att, som WÀstberg föreslÄr, inrÀtta en sÀrskild avdelning skulle ta resurser i ansprÄk som hade kunnat anvÀndas för annan brottsbekÀmpning. BÀttre vore att fokusera pÄ rÀttsvÀsendets generella förmÄga. Vad som behövs Àr fortfarande höjda straff, fler ingripandepoliser och fler utredare. Inte ett samhÀlle som delar in medborgarna efter vem som Àr och inte Àr sÀrskilt skyddsvÀrd.
Alla yrken ska skyddas mot brott
NÀr hoten mot politiker och andra samhÀllsviktiga yrken ökar Àr det frestande att efterfrÄga sÀrskilt skydd. SÀrlagstiftning riskerar dock att gynna starka grupper trots att skydd mot kriminalitet Àr en rÀtt för alla medborgare.
Detta Àr en ledare. Correns ledarsida Àr borgerlig. Tidningen stÄr fri och obunden frÄn alla partier.