Christian Dahlgren: Uppdrag sänk flyget

Något som rör på sig? Dräm till med skatteklubban!

Folket flyger. Alltså ska de beskattas.

Folket flyger. Alltså ska de beskattas.

Foto: TT

Ledare2016-11-30 18:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Det tycks vara parollen för dagens regeringskonstellation, vars radikala element MP och V driver S framför sig i ett ideologiskt korståg mot det mobila Sverige (möjliggjort genom Alliansens medvetet passiva oppositionspolitik, nota bene).

Privatbilismen drabbas av årligen ökade drivmedelskatter, som snart kommer att vara de värsta i världen. Åkerinäringen ska pådyvlas en kilometerskatt, som inte bara slår mot lastbilsägarna utan fördyrar kostnaderna i hela ledet - från råvara till butik, något vi alla tvingas betala.

Och nu har turen, inte oväntat, kommit till flyget.

Främsta motivet för regeringsivern att straffbeskatta svenska folkets flygresor uppges vara omsorg om klimatet. Detta trots att teknikutvecklingen - precis som är fallet med bilismen - kontinuerligt gjort att flygplanen blivit bränslesnålare och miljövänligare.

Att elektrifiering av bilarna väntar runt hörnet, liksom att biobaserade drivmedel väntas bli framtidens melodi för flyget, verkar inte heller rubba cirklarna hos de styrande makthavarna. Har de anammat ett politiskt synsätt att folkligt bil- och flygresande är dåligt, så är det så. Ett axiom, helt enkelt.

Därför spelar det tydligen ingen roll att bland andra Konjunkturinstitutet påpekat att flygskattens miljöeffekter är obefintliga. Jämför bara Sveriges andel av de globala koldioxidutsläppen: 0,1 procent. Hur stor del av dessa utsläpp svarar det svenska flyget för? Runt 5 procent. Om det skulle vara jordens klimat regeringen är ute efter att rädda med sin flygskatt, får de nog hitta på en annan vals.

"Det här är bara ett sätt att i smyg pungslå människor på pengar utan att behöva höja inkomstskatten och uppröra människor. Men i slutet blir effekten densamma för den som från och till behöver resa. Jag är oerhört orolig för att det här blir ytterligare en tuff smäll mot företagande, turism och privatpersoners rörlighet, säger Anders Åkesson, infrastrukturpolitisk talesman i Centern.

Då är det upp till bevis för den oron. Varken borgerligheten eller SD gillar flygskatten. Många verklighetsnära socialdemokratiska kommunpolitiker, särskilt i landsbygdslänen, är också kritiska.

Men bakar finansminister Magdalena Andersson in flygskatten i statsbudgeten är det av allt att döma fritt fram. Ett alternativt gemensamt budgetförslag som kunnat stoppa eländet vill inte Alliansen lägga i riksdagen, eller?

Då hotar ju, Gud förbjude, regeringskris för de rödgröna skattehöjarna...