Sociala medier har gjort desinformation till en ny folksport. För det handlar inte bara om att främmande makt lägger sig i och påverkar demokratiska val i andra länder. Till vardags sprids förvrängningar och rena felaktigheter av personer och företag som nyttjar de sociala plattformarna för sin egen vinning. Det kanske inte är systemhotande, men däremot djupt oetiskt.
Nyligen påstod ett stort konto på Instagram, som drivs av en influencer med eget företag inom hälsokost, att en populär läsksort innehåller två ämnen som tillsammans kan bilda bensen, ett cancerframkallande ämne. Viktig konsumentupplysning, kan tyckas.
Problemet är bara att uppgifterna inte stämmer. En titt på läskens innehållsförteckning räcker för att bekräfta detta. Huruvida drycker kunde innehålla bensen debatterades för femton år sedan och även om det inte förekom i någon stor utsträckning har de flesta producenter ändrat sina recept sedan dess. Redan 2006 gick Livsmedelsverket ut och sa att det inte finns några risker med att dricka läsk.
Lite djupare efterforskningar ger dessutom vid handen att EU:s gränsvärde för bensen i dricksvatten är ett mikrogram per liter, att jämföra med de två mikrogram per liter som uppmättes i vissa drycker. Vatten dricker vi en till två liter av per dag, läsk kanske någon gång i veckan. Bensen förekommer dessutom i avgaser. Sannolikt får vi i oss avsevärt högre nivåer under en promenad i staden än om vi hade druckit en burk läsk.
Påståendet att en populär svensk läsk är farlig att dricka faller ihop som ett korthus vid en enkel granskning. Tyvärr är skadan för läskproducenten redan skedd. De allra flesta av kontots följare som såg inlägget har nog inte gjort egna efterforskningar.
Människor har en tendens att okritiskt acceptera sådant som ligger nära deras egen världsbild, men ifrågasätta det som inte harmonierar med den egna uppfattningen. I de sociala mediernas ekokammare blir den här tendensen förstärkt. Att sprida selektiv alarmism för att marknadsföra sitt eget varumärke fungerar på sociala plattformar just för att de är utformade så att människor exponeras för andra som har liknande intressen och åsikter.
Det är knappast förvånande att ohederliga personer och företag utnyttjar detta för sin egen vinning, men det är ändå ett problem som behöver uppmärksammas. Numera måste inlägg i sociala medier som innehåller reklam vara tydligt märkta. Kanske vore det bra med en liknande märkning för inlägg som innehåller trams och hittepå.