Östergötland är ett delat landskap, mellan Linköping och Norrköping. Det är som att Linköping har sina kranskommuner, och Norrköping har sina.
Ett av de tydligaste uttrycken för uppdelningen är hur Östgötatrafiken har dragit sina linjer. Det är många år sedan det gick att ta en direktbuss mellan Åtvidaberg och Valdemarsvik eller Linköping och Söderköping.
Även vägarna mellan östra och västra länsdelen är ofta förvånansvärt dåliga. Det märks i synnerhet sträckan Åtvidaberg-Valdemarsvik.
Utvecklingen är bekymmersam. I synnerhet för att ett uppdelat län med krångliga öst-västliga förbindelser riskerar att öka en del kommuners distans till arbetsmarknaden och utbildningsmöjligheterna i Linköping.
För Linköping är Östergötlands motor. Norrköping har otroligt mycket att erbjuda – som spektakulära boenden i den täta stenstaden eller vid Bråviken. Men det är i Linköping som jobben och tillväxten finns.
Att Linköping är så dominerande är inte heller en åsikt. Det är statistik.
Det är betydligt fler personer på dagen i Linköping än på natten. Skälet? Att så många pendlar in till Linköping från omkringliggande kommuner för att jobba.
Visst går det åt andra hållet också. År 2023 noterades att 3 200 Linköpingsbor tog sig över kommungränsen till Norrköping för att arbeta. Men strömmen åt andra hållet är så mycket större. Samtidigt pendlade cirka 5 800 Norrköpingsbor till Linköping för jobb.
Det är inte heller bara från Norrköping som det åker fler arbetspendlare till Linköping, än åt det motsatta hållet. Nettopendlingen i relation till Motala är 3 000, Mjölby 2 200, Åtvidaberg 1 700 och Kinda 900.
Söderköpings kommun har däremot betydligt färre pendlare till Linköping, trots att Västra Husby i Söderköpings västra kommundelen inte ligger längre bort från Linköping än centrala Åtvidaberg.
Från Västra Husby tar det drygt 30 minuter med bil till centrala Linköping. Men den som vill åka kollektivt därifrån till Linköping måste räkna med en nästan tre gånger så lång resa, via Norrköping.
Tillväxten i en del östgötska kommuner lär alltså hämmas av att vi i många sammanhang betraktar länet som delat, mellan Norrköping och Linköping. Men när Linköping är länets ohotade motor är det en förställning som bör omprövas.
Kommunerna runt Norrköping har inte råd med dåliga förbindelser till Linköping. Fler bussar bör gå till Linköping.