Människan har alltid dragits till bra affärer. Så kanske är det inte så konstigt att den amerikanska rea-dagen Black Friday på bara tio år har gjort succé.
Mängder av erbjudanden och löften om klipp som inte kommer åter får allt fler att vallfärda till butiker och e-handlare. Redan 2016 vittnade Linköpings-handlare om köpfest och närmast hysterisk stämning.
Mycket talar också för att Black Friday är här för att stanna. Dagarna öronmärkta för shopping blir allt fler. Black Friday har blivit Black Week som har blivit Black Month. Från USA har vi även tagit Cyber Monday, som ska markera starten på julhandeln. Och från Kina kommer Singels Day, då stolta singlar ska klicka hem prylar från nätet.
Även de gamla högtiderna, likt allhelgona, påsk och jul, kretsar snart mest kring shopping. Av Halloween-prylar, påskgodis och julklappar. Och den naturliga fortsättningen på den här utvecklingen är det vi upplever nu – renodlade shoppinghögtider, likt Black Friday. Dagar då man inte längre behöver låtsas att det skulle handla om något annat än att jaga kicken som fås när betalkortet blippas.
Vad är det då som sker? Den här typen av shopping framstår driven av en djupare drivkraft än den att till ett bra pris köpa saker som behövs till hushållet eller att stötta lokala handlare.
Snarare är det som om köpladorna på Tornby har tagit över den roll som de vita kyrkorna på slätten en gång hade. Shoppingen har blivit något mer - det är en förströelse, ett glädjeämne och en tröst.
I butikerna får vi dock inget av det som de gamla traditionerna ger oss. De traditionella firandena av högtider som allhelgona, påsk och jul är tillfällen att stanna upp. Vi får lyssna på berättelser som kretsar kring tillvarons stora teman, som livet och döden. Vi får minnas och tänka framåt.
Samma sak är det under midsommar och nyår. Då tar vi oss tid till annat. Då samlas nära och kära. Familjer som är utspridda möts.
De gamla traditionerna förmedlar också ett annat sätt att betrakta tidens gång. Kyrkoåret, med sina många högtider, är cirkulärt. Precis som årstiderna. Och det här säger oss något trösterikt – högtiderna liksom årstiderna kommer åter och är möjliga att återuppleva. Ingen dag är förlorad.
Motsatsen - att chansen bara finns just nu - är däremot grundtanken för alla shoppinghögtider. Utgångspunkten är att om vi inte handlar på Black Friday i år så missas mängder med bra affärer. Klippen som erbjuds i dag kommer inte åter.
Problemet är bara att på Cyber Monday är det dags igen. Då måste chansen tas igen för att inte förloras. Och så fortsätter det.
Till slut sitter vi också där, med hemmet fyllt av fynd men utan att vi någon gång har stannat upp och funderat över de frågor som högtider brukar få oss att tänka på tillsammans med nära och kära – hur det är att vara människa. Det är en otroligt dålig affär.