Inte rätt tid att sänka kraven för körkort

Regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda hur det ska kunna bli enklare att ta körkort. Men ambitionen kan slå fel.

Uppkörningen är nervös för många, men förutsätter att tryggar förare och säkrare vägar.

Uppkörningen är nervös för många, men förutsätter att tryggar förare och säkrare vägar.

Foto: Bertil Ericson/TT

Ledare2023-08-24 05:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Det kan behövas både en, två och tre uppkörningar för att lyckas ta körkort. Regeringen vill därför att fler ska klara uppkörningen på första försöket. Därför har de gett Transportstyrelsen uppdraget att kartlägga och föreslå förbättringar som ska stödja de som ska ta körkort (SVT Nyheter 15/8).

Risken dock, menar flera körskollärare, är att resultatet blir sänkta krav på uppkörningen.

Många människor är rädda för att flyga. Känslan av brist på kontroll pekar de ofta på. Men kontrollen på bilen är delvis en chimär. För egentligen är att åka bil mycket farligare än att flyga. Enligt siffror från Statistiska centralbyrån dog 120 personer i trafiken mellan januari och juni 2023. 71 av dem var i en bil, lastbil eller liknande fordon, medan 49 var gående, cyklister, moped eller motorcykel. 

Bara de senaste dygnen har flera personer omkommit i trafiken. I förrgår krockade en lastbil och en moped i Skellefteå. I förrgår krockade en lastbil och en personbil runt fem på eftermiddagen utanför Mantorp. Igår eftermiddag krockade en kvinna med ett träd i Bengtsfors kommun och fick sedan köras till sjukhuset med helikopter. I söndags kväll frontalkrockade en lastbil och en personbil mellan Falköping och Skara.

Det är bara ett axplock.

Ambitionen måste såklart vara att så många som möjligt ska uppfylla kraven och förtjäna sitt körkort redan vid första uppkörningstillfället. Men risken blir att kraven sänks i ivern att förbättra systemet.

Fokus bör ligga på att köreleven enklare ska veta vilka krav denna behöver uppfylla för att ta körkort. På det området kan effektivisering definitivt vara på sin plats.

Vägtrafiken fungerar mycket tack vare den spontana ordningen. Visst finns det en hel del regler, men det är också mycket som handlar om respekt och magkänsla. Bara om alla i trafiken kan reglerna och är säkra förare kan trafiken fungera. Annars riskeras folks liv helt i onödan.

Det finns gott om vägar där en högre hastighetsgräns hade varit lämplig. Men det är inte möjligt om inte de med körkort har kunskapen som krävs.

Men körkortet handlar om mer än att växla och titta i backspegeln. Teorin är en minst lika viktig del som manövreringen av bilen. Det är inte säkert att alla som har körkort idag skulle klara teoriprovet om de skulle göra om det, men kunskapen sitter i ryggmärgen. 

Men för alla 18-åringar som precis tagit körkort sitter det inte i ryggmärgen. Vem har företräde i den här korsningen? Vad betyder den här skylten? Hur länge får jag parkera här? Vad gäller om jag kör på en tjäder? Men en järv då?

Ambitionen att se över saker är bra. Men som förare riskerar man att skada andra, och därför är det viktigt att kraven för att förtjäna sitt körkort fortsatt är höga. Kör försiktigt!