Det Àr en mycket sevÀrd film. Regissören Hannes Holm har lyckats att utveckla bÄde karaktÀrer och handling samtidigt som han har behÄllit kÀnslan frÄn den första tecknade versionen av Tage Danielssons berÀttelse. SkÄdespelaren Jonas Karlsson gör till exempel en fantastisk tolkning av Karl-Bertils pappa: varuhusdirektören Tycho Jonsson.
Vad Ă€r det som gör att sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton hĂ„ller Ă€n? BerĂ€ttelsen utspelas pĂ„ svenskt 1930-tal ââŠdĂ„ julen Ă€nnu firades till minne av kristi födelse och det Ă€nnu inte var skam att vara fattigâ. Den första tecknade versionen sĂ€ndes redan julen 1975. Ett syfte ska ha varit att konkurrera med den för vĂ€nstern förhatliga Disneys jul pĂ„ julafton.
Handlar populariteten om politik? Det politiska perspektivet tas fortfarande nĂ€stan alltid upp nĂ€r det handlar om Karl-Bertil. Ăven om upphovsmannen Tage Danielsson ska ha varit generad över det politiska intresset. SjĂ€lv ville han ju inte förknippas med nĂ„gra andra ismer Ă€n humanismen och cyklism.
Det mest politiska ögonblicket Àr förstÄs nÀr Tycho Jonsson utropar att han har nÀrt en kommunist vid sin barm. För de flesta av oss ett ganska roligt ögonblick, fyllt av ironi. Medan andra har tagit för intÀkt för att berÀttelsen faktiskt Àr vÀnster.
Det Àr i sig ironiskt för den traditionella historiematerialistiskt skolade politiska vÀnstern skulle aldrig acceptera Karl-Bertil Jonsson som föregÄngsman. Sagan leder inte till nÄgon förÀndring av maktstrukturer eller materiella förhÄllanden. De fattiga beskrivs med ganska platta schabloner, och de blir glada för meningslösa gÄvor. De som vinner i slutet Àr överklassen som genom vÀlgörenheten framstÄr som prÀktiga. Storyn lurar inte en reflekterande vÀnster.
För att citera tidigare partiledaren för KPML (r), Frank Baude, âdet Ă€r ingen kommunistisk politik att tycka synd om folk. Det Ă€r sĂ„ lĂ„ngt ifrĂ„n en kampinstĂ€llning som du kan komma.â
Faktiskt behöver man inte ens identifiera sig som vÀnster för att se problemen med Karl-Bertils julsaga pÄ den punkten. Progressiva skatter Àr, som Tage Danielsson smög in, bÀttre politiska instrument Àn givmildhet.
BerÀttelsens storhet mÄste dÀrför sökas pÄ annat plan Àn det politiska. Karl-Bertils Jonssons julsaga passar inte in i nÄgon politisk ideologi, utan handlar om viljan att göra rÀtt.
Det Àr en uppbygglig berÀttelse för vÄr tid, för idag Àr det fler Àn nÄgonsin som tror att god Àr nÄgot som man Àr, snarare Àn nÄgot man gör. MÄnga vill vara goda, betydligt fÀrre bemödar sig med att försöka göra gott.
Det Ă€r inte konstigt för att göra det goda Ă€r svĂ„rt. Det tarvar eftertanke och förmĂ„ga till sjĂ€lvkritik. I sjĂ€lva utförandet krĂ€ver det ofta mod, och det ger sĂ€llan den belöning av uppmĂ€rksamhet och uppskattning som Karl-Bertil fĂ„r i sagan. ĂndĂ„ vill de flesta göra gott och vi har alla ett personligt ansvar för vĂ€rlden. Det Ă€r berĂ€ttelsens och julens kĂ€rnbudskap.