Klimatsmart tänkt av Moderaterna

Politiken bör inte låsa sig vid en teknik.

Moderaternas partiledare Ulf Kristersson och Jessica Rosencrantz, miljö- och klimatpolitisk talesperson, presenterar partiets gröna satsningar.

Moderaternas partiledare Ulf Kristersson och Jessica Rosencrantz, miljö- och klimatpolitisk talesperson, presenterar partiets gröna satsningar.

Foto: Amir Nabizadeh/TT

Ledare2020-10-05 17:26
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Politiken måste visa vägen, skriver Moderaterna i underlaget till partiets klimatsatsning (5/10). Precis som många andra partier vill M påskynda den gröna omställningen av industrin och transporterna i landet. 

Tanken att politiken ska driva utvecklingen i en hållbar riktning är såklart god. Men det brukar vara enklare sagt än gjort. Att politiken kan peka ut vägen förutsätter att riktningen är klar, men eftersom såväl teknik som marknad är under utveckling är det inte någon som vet hur framtiden kommer att te sig. 

Ett exempel på hur fel det kan bli när politiken ska detaljstyra marknadsutvecklingen är pumplagen som klubbades år 2005. Den tvingade pumpstationer som sålde bensin och diesel över en viss mängd att även börja sälja förnyelsebara drivmedel. Det skulle göra Sverige ledande i klimatomställningen. 

Och det hade den kanske kunnat göra, om inte el hade undantagits. Men för 15 år sedan ansågs etanol vara framtiden. El var inget miljöbränsle. Pumplagens största bestående intryck blev i stället alla de nedläggningar av mackar som följde. Och den lärdomen bör förvaltas. Politiken bör inte låsa sig vid en teknik. Lyckligtvis gör inte Moderaterna det.

M vill bland annat se att en miljard kronor läggs på laddstationer till bilar och lastbilar. De vita fläckar där infrastrukturen är dåligt utbyggd – särskilt i Småland, Värmland och norra Sverige – ska försvinna. Fler ska känna sig trygga med att skaffa en elbil, sade partiets miljö- och klimatpolitisk talesperson Jessica Rosencrantz under en pressträff på måndagen. 

Men det betonas särskilt att stödet till laddstationer inte bör begränsas till enbart batteridrivna bilar. Det beskrivs att politiken ska vara neutral inför valet av fossilfria tekniker. Tankinfrastruktur för fordon som drivs av exempelvis vätgas ska också vara stödberättigad, enligt förslaget.

Samma tanke går också igen i andra delar av den gröna satsningen. Den miljard kronor som partiet vill satsa på forskning om gröna bränslen pekar inte ut ett särskilt energislag eller en specifik del i utvecklingsprocessen som ska stöttas.

I jämförelse med flera av den rödgröna regeringens punktmarkerade små klimatsatsningar – på allt från elcyklar till vindsnurror – är M:s förslag breda och stora. Kanske börjar Moderaterna rent av hitta formerna för att på allvar utmana den rödgröna regeringens klimat- och miljöpolitik.