Det var med nöd och näppe som regeringen Löfven undkom ett extraval. Vore det inte för att Allianspartierna lade sig platt under decemberöverenskommelsens våta filt hade svenskarna återigen fått gå till val – troligen med likartad osäker utgång. Regeringen är ovanligt svag i ett ovanligt instabilt läge, med stora samhällsutmaningar att hantera och en riksdagsmajoritet emot sig. Arbetslösheten biter sig fast, särskilt bland unga och invandrare, bostadsbristen är akut utan några lösningar i sikte, landsbygden är i uppror och det internationella läget är osäkrare än på mycket länge. För att nämna några saker.
Vad väljer då Stefan Löfven och Socialdemokraterna att lägga krutet på? Jo, kampanj! I två veckors tid åker statsministern och ”ett stort antal statsråd” på bussturné genom landet. ”Alla riksdags- och partistyrelseledamöter kommer att genomföra skolbesök och knacka dörr”, står det på kampanjsajten. Temat är skolan. I går landade Löfven tour i Norrköping, i dag är gymnasie- och kunskapslyftsministern Aida Hadzialic och partisekreterare Carin Jämtin i Linköping och besöker bland annat Tornhagaskolan. Av utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) ser vi inte röken – detta är ett partiarrangemang signerat Socialdemokraterna. Målet är 100 000 samtal innan 1 maj, arbetarrörelsens högtidsdag.
Socialdemokraternas kampanjchef Lisa Hedin beskriver kampanjen som ”betydligt mer omfattande än hur det brukar se ut när det inte är valår”. Jo, tack. En kampanjfilm har också släppts och ska visas på nätet, på bio och spridas via radioreklam. Medlemmar ska värvas och aktiveras, som det heter.
Kampanjen väcker flera frågor. Jämtin vill få det till att det handlar om att agera som en folkrörelse, men bortsett från redan hängivna S-medlemmar som får en idolträff bör turnén mottas med skepsis. Vad vill det ledande regeringspartiet med kampanjen? Har de inte redan blivit framröstade? Borde de inte förvalta det förtroendet genom att försöka få rätsida på Sverige, istället för att försöka vinna ”likes” för sin politik genom att åka buss land och rike runt?
Eller nåja, halva Sverige runt i alla fall. Norr om Söderhamn blir det fem besök vilket visar tydligt på vilken typ av kampanj detta är. I norra Sverige är S redan starka och landsbygdsborna får ge vika för de större orterna. Majoriteten av besöken är koncentrerade till Stockholm, Göteborg och Skåne.
Förutom kampanjens underlighet i sin form och tidpunkt – S har nyligen tillsammans med MP lagt fram sin vårbudget och inväntar oppositionens svar – vilar något obehagligt som påminner om statspropaganda över hela apparaten. Politiken är presenterad som brukligt är inför riksdag och press – nu ska bara folket övertygas!
Därmed skymtar också ett osäkert drag hos partiet, som om S inte litade på sin egen politik och ställning som regeringsparti. Bristen på självförtroende är visserligen inte förvånande med tanke på regeringsperiodens inledning, men försöket att uppfylla bekräftelsebehovet med kampanjtaktik à la enpartistater gör intrycket av Socialdemokraterna än mer svajigt. Det bådar inte gott för Sveriges fortsätta styrning.