Nyligen utnĂ€mnde Tysklands största tidning, Bild, Sverige till Europas farligaste land. Bakgrunden var naturligtvis det skjutvapenvĂ„ld och de bombdĂ„d som grasserar i landet. Bara i Ă„r har över 270 skottlossningar rapporterats och 40 personer har dödats av kulorna. I sin lĂ€gesbeskrivning över den organiserade brottsligheten i Sverige skriver polismyndigheten: âDen organiserade brottsligheten innebĂ€r miljardförluster för staten och bedöms hota sĂ„vĂ€l invĂ„narnas trygghet, sĂ€kerhet och hĂ€lsa, som samhĂ€llsviktiga funktioner samt demokrati och rĂ€ttssĂ€kerhet.â
Att de partier som innehaft regeringsmakten under den tid som denna utveckling tillÄtits Àga rum kan fortsÀtta regera mÄste för en utomstÄende betraktare te sig nÀrmast obegripligt. Förklaringen stavas problemformuleringsprivilegium.
I en expertrapport till Arbetsgivareföreningens kongress 1980 myntade författaren Lars Gustafsson begreppet âproblemformuleringsprivilegietâ för att beskriva Socialdemokraternas jĂ€rngrepp om den svenska samhĂ€llsdebatten. Trots, eller kanske för att, det Ă€r sĂ„ lĂ„ngt och krĂ„ngligt kom begreppet att sĂ€tta sig i det politiska sprĂ„kbruket. Den som har privilegiet att formulera problembeskrivningarna har ocksĂ„ makten att styra vilka lösningar som efterfrĂ„gas. Om till exempel brottslighet beskrivs som en konsekvens av ekonomisk ojĂ€mlikhet kommer andra lösningar att efterfrĂ„gas Ă€n om den beskrivs som en konsekvens av ett för tandlöst rĂ€ttsvĂ€sende.
Socialdemokraterna har historiskt varit mÀstare i att tillskansa sig och behÄlla problemformuleringsprivilegiet, Àven i tider dÄ de befunnit sig i opposition. En beprövad metod för att skaffa sig problemformuleringsprivilegium Àr att tillse att de sektorer i samhÀllet som pÄverkar opinionen, sÄsom kultur och media, hamnar i en beroendestÀllning till den politiska makten, genom omfattande offentliga stödsystem. PÄ sÄ sÀtt kapas den naturliga relationen mellan den kreativa klassen och dess publik, och ersÀtts av ett slags klientrelation till statsmakten och den politiska kraft som inrÀttat systemet. Den som vill Àndra pÄ systemet och skruva Ät kranen kommer av lÀtt insedda skÀl inte att bli lika populÀr.
Den svenska borgerligheten har dÀrför föredragit en strategi som kallas triangulering. Genom att stÀlla sig sÄ nÀra motstÄndarna som möjligt i centrala frÄgor har man hoppats kunna vinna över tillrÀckligt mÄnga mittenvÀljare för att kunna vinna regeringsmakten. Nackdelen med denna strategi Àr att utrymmet för den egna politiken blir mycket begrÀnsat. En annan nackdel Àr att motstÄndarna behÄller sitt problemformuleringsprivilegium. SÄ lÀnge Socialdemokraterna fortfarande avgör vilka regeringsalternativ som anses anstÀndiga och inte spelar det mindre roll att de misslyckats pÄ politikomrÄde efter politikomrÄde.