Ostlänken del 3: Resecentrum ska flyttas, eller?

Så har följetongen nått sin sista del. I dag: är det en klok idé att flytta Resecentrum?

Linköpings resecentrum ska flyttas på grund av byggandet av Ostlänken.

Linköpings resecentrum ska flyttas på grund av byggandet av Ostlänken.

Foto: Carl Karlsson

Ledare2023-07-24 05:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Planen var från början att ha stationen vid Stångebro, men Trafikverket beslutade slutligen om att en ny station där skulle bli för dyr (P4 Östergötland). Förslaget kom då istället att sätta den nya stationen till Steningeområdet vid Kallerstaleden. Anledningen till att en ny station ska byggas har enligt kommunen att göra med att Ostlänken medför ytterligare ett järnvägsspår, vilket inte får plats vid dagens station. Förhoppningen är att Ostlänken ska öka antalet passagerare. Den nya stationen måste alltså kunna ta emot fler, vilket man menar att den nuvarande är för liten för att göra. 


Men, allt kostar, så även en ny station. Linköpings nya resecentrum förväntas kosta 4,5 miljarder kronor. Hela Ostlänken beräknas kosta 90 miljarder, vilket är ungefär en tolftedel av hela statsbudgeten 2022. Men att bygga Ostlänken utan att bygga en ny station är inte klokt. Menar man allvar med Ostlänken ser jag inget annat alternativ än att också bygga en ny station. Annars investerar man miljarder utan att ge tåget rätt förutsättningar. 

Likt vad de två föregående ledarna diskuterat kan man aldrig veta riktigt hur saker kommer bli innan de är byggda. Man kan heller inte veta om fler faktiskt kommer åka de nya tågen. Men tillslut behöver man testa. Byggstarten är planerad till 2028, så än har vi tid att säga adjö till den gamla stationen. 

Kritiken som lyfts kring den nya stationen är på alla sätt legitim. Den är otroligt dyr, och den hamnar mer perifert i jämförelse till stadskärnan. Men det verkar vara det bästa alternativet. Dock är det vårt ansvar att se till att bygget inte blir allt för dyrt. Kommuner kan ibland hålla lite lösare i pengarna när de vet att det är statliga pengar det handlar om, och tvärtom. Men 4,5 miljarder är ju skattepengar oavsett vilken instans som har ägandeskap över dem. För att citera den socialdemokratiska socialministern Gustav Möller så är varje förslösad skattekrona en stöld från folket. 

Politiker kan ibland ge sken av att det är olika pengar det handlar om, men då är det viktigt att påminna om att skattepengar ska användas ansvarsfullt oavsett vem som spenderar dem. Även om det är Ostlänken eller Norbottniabanan som byggs. Linköpings nya resecentrum kan ses som ett bevis på att förändring ofta är svår att förutse, men att man ofta måste börja någonstans. Antagligen kommer vi snart inte minnas att det var på ett annat sätt.