Regionala flygplatser är viktiga ur beredskapssynpunkt

Det är av yttersta vikt att vi även framöver har flygplatser runt om i landet som dygnet runt är beredda att ta emot samhällsviktiga luftfartyg, skriver ledarskribenten.

Ett flygplan tillhörande BRA vid Bromma flygplats.

Ett flygplan tillhörande BRA vid Bromma flygplats.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Ledare2024-09-20 05:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Flygbolaget BRA har beslutat att lägga ner sin reguljärverksamhet, lämna Bromma flygplats och i stället kontraktsflyga på uppdrag av SAS från Arlanda. Det kan bli något av ett dråpslag för flertalet regionala flygplatser ute i landet samtidigt som det försvårar för passagerarna (Mitti 17/9).

I jämförelsen mellan Bromma och Arlanda är det främst smidigheten med Bromma flygplats som sticker ut. Arlanda ligger längre bort från centrala Stockholm och har dyrare kommunikationer. Flygplatsen är något av en labyrint där passagerare slussas förbi de olika butikerna med ibland långa promenader som följd. Samtidigt tar det inte mer än några minuter från parkeringen till gaten via säkerhetskontrollen på Bromma flygplats.

Det som kan se ut som ett Stockholmsproblem, att ett flygbolag byter bas från en flygplats i huvudstaden till en annan, är de facto ett potentiellt problem ur beredskapssynpunkt.

Regionala flygplatser runt om i Sverige är av betydelse för att hela landet ska fungera. Det är en av anledningarna till att regeringen fördubblade det statliga bidraget för driftstöd till kommunala och privata flygplatser till 210 miljoner kronor.

I Sverige har vi 27 beredskapsflygplatser. Här tillgodoses behovet av samhällsviktig luftfart, till exempel ambulansflyg, räddningstjänst, brandflyg, kustbevakningsflyg samt andra aktörer inom krisberedskap och totalförsvaret. Mot bakgrund av det allvarliga säkerhetspolitiska läget i vårt närområde är det av yttersta vikt att vi även framöver har flygplatser runt om i landet som dygnet runt är beredda att ta emot samhällsviktiga luftfartyg.

Till en början ser samarbetet mellan SAS och BRA ut att betyda utökade avgångar på några av linjerna från Arlanda (Bohusläningen 17/9). Hur länge några utökade avgångar håller i sig i en monopolsituation är dock oklart.

För passagerarna betyder den monopolsituation som nu uppstår allt som oftast dyrare biljettpriser. Något Skellefteborna kan vittna om. Efter BRA lade ned linjen mer än fördubblades biljettpriserna över tid (SVT 18/4). En sund konkurrens är bättre för konsumenten.

Fyra orter – Växjö, Kristianstad, Kalmar och Halmstad – blir helt utan avgångar, samtliga är beredskapsflygplatser (Flygtorget 19/9). Om BRA:s beslut i förlängningen leder till att färre plan lyfter och landar på de regionala flygplatserna, eller slutar helt, blir framtiden oviss för dessa.

Det som är säkert är att det är Bromma flygplats som är förloraren i detta. Utan BRA och deras reguljärflygningar blir inte mycket kvar av verksamheten. Runt 60-70 personer ser ut att förlora jobbet (TV4 17/9).

Måhända avvecklingen av Bromma flygplats ändå låg i tangentens riktning, med det rödgröna lokalpolitikernas aviserade beslut att säga upp avtalet i förtid (DI 14/2), men det gör dessvärre lite för att stärka förutsättningarna för svenskt inrikesflyg och tillgängligheten i landet.