Efter en sista sömnlös natt för förhandlarna kom EU-parlamentet och medlemslÀnderna nyligen överens om nya regler för alla lastbilschaufförer pÄ den inre marknaden. Till exempel ska alla lastbilschaufförer i Sverige följa svenska regler för vilotid.
Detta enligt nya grundregeln att respektive EU-lands lagar och löner ska gĂ€lla för alla lastbilar i landet â Ă€ven utlĂ€ndska. Det Ă€r en tydlig seger för den svenska Ă„kerinĂ€ringen, som nu slipper konkurrera mot utlĂ€ndska chaufförer med sĂ€mre villkor och löner.
Det Àr pÄ alla sÀtt rimligt att svenska regler som grundas i trafiksÀkerhet, exempelvis hur ofta en chaufför mÄste vila, ska gÀlla alla pÄ svenska vÀgar. LikasÄ att ett fordon mÄste ÄtervÀnda till hemlandet med jÀmna mellanrum. Detta ska Àven gÀlla för lÀttare fordon, som i dag fÄr undantas.
Att Àven inkludera lönenivÄer Àr en mer tveksam inskrÀnkning av den fria rörligheten, men under omstÀndigheterna en rimlig kompromiss. LÀgre lönenivÄer och sÀmre villkor för mÄnga utlÀndska chaufförer sÀtter svenska Äkerier i en svÄr konkurrenssituation.
FrÄgan om svenska villkor pÄ svenska vÀgar har lÀnge varit viktig för de socialdemokratiska europaparlamentarikerna. Sedan EU-valet i maj har partiets Johan Danielsson, med bakgrund inom LO, varit drivande i frÄgan. Men Àven Sverigedemokraternas Peter Lundgren har lÀnge varit engagerad.
Ăverenskommelsen med EU-lĂ€nderna om lastbilsreglerna Ă€r en tydlig seger för bĂ„de S och SD, och Ă€ven för den svenska Ă„keribranschen. Det finns dock anledning att frĂ„ga sig hur vĂ€l reglerna i praktiken kommer att följas. Ăven med fler kontroller och obligatoriska digitala fĂ€rdskrivare i varje fordon finns det i teorin inget som hindrar att en chaufför byter lastbil och pĂ„ sĂ„ vis kör lĂ€ngre Ă€n tillĂ„tet utan vila. Det har Ă€ven funnits fall med förare som haft flera körkort eller falska lönedokument för att kringgĂ„ reglerna.
Bristande regelefterlevnad Àr alltsÄ redan ett problem, och det finns inget som sÀger att det skulle bli annorlunda med skÀrpt lagstiftning. Den digitala fÀrdskrivaren kan göra det svÄrare att fuska, men för den som vill kringgÄ reglerna finns det sÀkerligen incitament att anstrÀnga sig. DÀremot finns andra fördelar med fÀrdskrivare, som skulle kunna göra det enklare att upptÀcka fortkörning eller spÄra stöldgods som transporteras.
Krav pÄ smarta fÀrdskrivare och löner kan utifrÄn förutsÀttningarna i just Äkeribranschen vara en rimlig inskrÀnkning av bÄde integritet och den fria rörligheten. Men det bör dÄ ses som ett undantag, och inte nÄgot som ska bli regel i fler branscher. EU:s inre marknad Àr och ska vara öppen för alla medlemslÀnder, vilket alla i lÀngden vinner pÄ.