Tyngre regellast för utlÀndska chaufförer

En tydlig EU-seger för den svenska ÄkerinÀringen.

Den nya grundregeln Ă€r att respektive EU-lands lagar och löner ska gĂ€lla för alla lastbilar i landet – Ă€ven utlĂ€ndska.

Den nya grundregeln Ă€r att respektive EU-lands lagar och löner ska gĂ€lla för alla lastbilar i landet – Ă€ven utlĂ€ndska.

Foto: Terje Bendiksby

Ledare2019-12-15 13:02
Detta Àr en ledare. Correns ledarsida Àr borgerlig. Tidningen stÄr fri och obunden frÄn alla partier.

Efter en sista sömnlös natt för förhandlarna kom EU-parlamentet och medlemslÀnderna nyligen överens om nya regler för alla lastbilschaufförer pÄ den inre marknaden. Till exempel ska alla lastbilschaufförer i Sverige följa svenska regler för vilotid.

Detta enligt nya grundregeln att respektive EU-lands lagar och löner ska gĂ€lla för alla lastbilar i landet – Ă€ven utlĂ€ndska. Det Ă€r en tydlig seger för den svenska Ă„kerinĂ€ringen, som nu slipper konkurrera mot utlĂ€ndska chaufförer med sĂ€mre villkor och löner.

Det Ă€r pĂ„ alla sĂ€tt rimligt att svenska regler som grundas i trafiksĂ€kerhet, exempelvis hur ofta en chaufför mĂ„ste vila, ska gĂ€lla alla pĂ„ svenska vĂ€gar. LikasĂ„ att ett fordon mĂ„ste Ă„tervĂ€nda till hemlandet med jĂ€mna mellanrum. Detta ska Ă€ven gĂ€lla för lĂ€ttare fordon, som i dag fĂ„r undantas. 

Att Àven inkludera lönenivÄer Àr en mer tveksam inskrÀnkning av den fria rörligheten, men under omstÀndigheterna en rimlig kompromiss. LÀgre lönenivÄer och sÀmre villkor för mÄnga utlÀndska chaufförer sÀtter svenska Äkerier i en svÄr konkurrenssituation.

FrÄgan om svenska villkor pÄ svenska vÀgar har lÀnge varit viktig för de socialdemokratiska europaparlamentarikerna. Sedan EU-valet i maj har partiets Johan Danielsson, med bakgrund inom LO, varit drivande i frÄgan. Men Àven Sverigedemokraternas Peter Lundgren har lÀnge varit engagerad.

Överenskommelsen med EU-lĂ€nderna om lastbilsreglerna Ă€r en tydlig seger för bĂ„de S och SD, och Ă€ven för den svenska Ă„keribranschen. Det finns dock anledning att frĂ„ga sig hur vĂ€l reglerna i praktiken kommer att följas. Även med fler kontroller och obligatoriska digitala fĂ€rdskrivare i varje fordon finns det i teorin inget som hindrar att en chaufför byter lastbil och pĂ„ sĂ„ vis kör lĂ€ngre Ă€n tillĂ„tet utan vila. Det har Ă€ven funnits fall med förare som haft flera körkort eller falska lönedokument för att kringgĂ„ reglerna. 

Bristande regelefterlevnad Àr alltsÄ redan ett problem, och det finns inget som sÀger att det skulle bli annorlunda med skÀrpt lagstiftning. Den digitala fÀrdskrivaren kan göra det svÄrare att fuska, men för den som vill kringgÄ reglerna finns det sÀkerligen incitament att anstrÀnga sig. DÀremot finns andra fördelar med fÀrdskrivare, som skulle kunna göra det enklare att upptÀcka fortkörning eller spÄra stöldgods som transporteras.

Krav pÄ smarta fÀrdskrivare och löner kan utifrÄn förutsÀttningarna i just Äkeribranschen vara en rimlig inskrÀnkning av bÄde integritet och den fria rörligheten. Men det bör dÄ ses som ett undantag, och inte nÄgot som ska bli regel i fler branscher. EU:s inre marknad Àr och ska vara öppen för alla medlemslÀnder, vilket alla i lÀngden vinner pÄ.