3,4 miljoner såg Melodifestivalen i lördags. Programansvarig på SVT Nöje är nöjd ”Det är kul att många uppenbarligen gillade det”. Tablå-tv spelar uppenbarligen fortfarande en roll i svenskens lördagsliv.
Frågan är vad Mello har att jämföra sig med, mer än sig själv från tidigare tävlingar och år? Var finns konkurrensen? Bara om det finns ett vettigt alternativ kan kvaliteten och dragningskraften verkligen mätas.
Så låt oss då se vad som bjuds i tablån. SVT2 är inget substitut, utan ett komplement, så den kanalen bortser vi från. TV3 och TV6 visar amerikansk komediserie x 3. TV4 kör en brittisk version av dolda kameran och ”bloopers” och Kanal5 kör liknande program med skojiga hemmavideor. Först när klockan slår 21.30 och public services musikfest är tillända, börjar det hända grejer i rutan. Då börjar lördagsfilmerna och populära ”Pluras kök”.
Hur ska en förändring till om inga alternativ finns? Tufft vore om TV4 började med sin storsatsning ”Let’s Dance” samma kväll som festivalen drog igång, istället för att vänta tills den dragit förbi.
Men den utmaningen törs man väl inte hoppas på?