Arvsynd, finns det? Nej, skulle vÀl de flesta sÀga om detta gamla kristna begrepp. Ni vet det hÀr att mÀnniskan Àrver Adams synd och att endast Guds nÄd kan rÀdda oss.
Om arvsynden Ă€r död inom teologin sĂ„ lever den i oss pĂ„ nĂ„t vis Ă€ndĂ„. Inte minst pĂ„ Norrköpings konstmuseum dĂ€r Carl Johan De Geer visar âSlĂ€kten och slavarnaâ till 28 april.
Han Ă€r ju en konstnĂ€r och filmskapare som lĂ€nge Ă€gnat sig Ă„t att ta avstĂ„nd frĂ„n sitt adliga ursprung, frĂ„n allt som har med överklass att göra, allt âborgerligtâ. Om han inte gjorde det med sĂ„dan avvĂ€pnande och nyfiken barnslighet skulle jag tröttnat för lĂ€nge sen. VĂ€x upp, omöjliga socialistiska utopier blir ingen glad av, byt namn för tusan!
Men sÄ enkelt Àr det inte. Handen pÄ hjÀrtat, hur mÄnga kÀnde till svensk inblandning i slavhandeln? Ja, trÀlar hade vi, det lÀrde man sig ju, men aldrig riktiga slavar. Inte vi inte. Ens för lÀnge sen.
Men nu Àr det sÄ att konstnÀrens anfader Louis De Geer Àgde en slavstation i Ghana pÄ 1600-talet. Det var fruktansvÀrda förhÄllanden i kÀllaren, slavarna hade inget avtrÀde utan fick leva i sitt eget trÀck. Transporterna till den nya vÀrlden var ofattbart grymma. De sjuka kastades i havet.
En slav var egendom. Inget annat.
Redan i sin högst lĂ€svĂ€rda sjĂ€lvbiografi âJakten mot nollpunktenâ frĂ„n 2008 snuddar Carl Johan De Geer vid Ă€mnet och skriver om âmina nedĂ€rvda skuldkĂ€nslor, min lĂ€ngtan att bli straffad för slavstationen och för slĂ€ktens feodala förflutnaâ.
Men Louis De Geer? Den svenska industrins fader? Ja, just han, av sin samtid ansedd som en sÀllsynt trevlig, from och humanistisk person. Han som stÄr staty pÄ Gamla torget i Norrköping, som gett namn till De Geerhallen och De Geerskolan.
Allt det hĂ€r gestaltar Carl Johan De Geer i sju installationer (som Christer FĂ€llman recenserade i Corren 3/12 2018). Det Ă€r inte en jĂ€ttestor utstĂ€llning, alltsĂ„ inte sĂ„ krĂ€vande att ta till sig. HĂ€r finns de söndersĂ„gade âborgerligaâ möblerna, skolbĂ€nken med slavskeppet i. I skolan fick man ju inte lĂ€ra sig detta.
Men om man som besökare ska fatta nĂ„t mĂ„ste man slĂ„ sig ner och lyssna pĂ„ texten, som konstnĂ€ren lĂ€ser. Det Ă€r heller inte dumt att ta sig tid och se filmerna som visas, inte minst âMormor, Hitler och jagâ.
Det gĂ„r att invĂ€nda mot den hĂ€r utstĂ€llningen. Installationerna Ă€r liksom gjorda pĂ„ ett âslarvigtâ sĂ€tt (sĂ€kert medvetet). De krĂ€ver förklarande text, trots att de egentligen Ă€r enkla. Man kommer inte brĂ€nnande nĂ€ra individerna. Man kĂ€nner sig inte riktigt trĂ€ffad, det var ju sĂ„ lĂ€nge sen. En annan syn. Som konstnĂ€ren ocksĂ„ mycket riktigt pĂ„pekar.
Men jag gillar den skarpt ÀndÄ. Det konkreta tilltalet. Och att den lÀr mig nÄt jag inte kunde.
Vad blundar vi för i dag: FlyktingbÄtar pÄ Medelhavet som inte fÄr lÀgga till? Djurtransporter? Skammen kring demenssjukdomar?
Ja, och nÀr Àldre kristna sökte nÄd undan arvsynden hos Gud, sÄ söker dagens konstnÀr nÄd genom offentliggörandet och kunskapen.
Den nÄden behöver vi alla.
PS. Om ni besöker konstmuseet nÀrmsta veckorna, missa inte den stora utstÀllningen med mÄlningar av Birgit StÄhl-Nyberg (1928-1982), Ànnu en bortglömd kvinnlig konstnÀr som man rodnar nÀr man inser att man inte kÀnde till.