Ofta handlar det om att muslimer inte gör som majoritetssamhället vill eller anpassar sig till de normer som majoritetssamhället lever efter. Men varje gång det sker illustrerar det kampen mellan en majoritetsstatus envisa försök till att anpassa minoriteter till sina preferenser och minoriteters motstånd mot att tvingas till följsamhet.
Är de som ska anpassas till svenska normer vad vi enkelt kan kalla fromhetskonservativa så tar det genast eld. Just religiösa människor som dessutom är konservativa är explosivt i Sverige. Naturligtvis upprör det ett ideologiskt sekulärt samhälle präglat av protestantism. Naturligtvis har fromhetskonservativa muslimer en tydlig uppfattning om hur islam bör utövas och naturligtvis anser de att de står för den sanna autentiska och riktiga tolkningen av islam. Och det är de inte ensamma om.
Men i kampen om vilka idéer som ska regera uppstår en konflikt mellan majoriteten och minoriteten. Majoriteten motiverar varför minoriteten ska anpassa sig med moraliska argument för att genom en åsiktsgemenskap skapa ett tryck mot minoriteten. Minoriteten som kämpar för att upprätthålla sina traditioner eller normer gör motstånd och utvecklar en ”motståndsidentitet” som sociologen Manuel Castells uttrycker det. Det innebär samtidigt ett möte mellan två olika moraliska berättelser. I sin bok ”The Righteous Mind” beskriver socialpsykologen Jonathan Haidt hur olika åsiktsgemenskaper producerar olika moraliska berättelser för att stärka sina positioner vilket innebär två parallella synsätt som rusar framåt i varsin tunnel helt ointresserade varandras berättelse.
Exempelvis kan burkinin anklagas av majoritetssamhället för att sexualisera flickor. Argumentet är att små flickor som inte ens är könsmogna avkrävs att täcka sin kropp på ett annat sätt än pojkar i samma ålder. Men sexualiseringsteorin har ingen spegel. Den ser inte hur små flickor i Sverige som inte är könsmogna går omkring med bikiniöverdelar medan deras jämnåriga pojkar springer omkring i badbyxor. Sexualiseringsteorin bortser från en hel uppsättning av flickkläder från små skor med klack till hårspännen och annan utstyrsel som skiljer icke-könsmogna flickor från pojkar. Jag vet. Det är för att de ska vara ”söta” vad det nu innebär. Resultatet blir att majoritetens flickor ”ska få vara söta”. Minoritetens flickor sexualiseras.
Varje historisk utveckling följs av samma ritual som uppstår när avvikande minoriteter möter majoriteter som inte står ut med att få sitt livsmönster eller sitt normerande beteende ifrågasatt av en avvikande minoritet.
Vad det kan leda till vet vi alla. Men den mänskliga naturen är ett uppenbart hinder för att omsätta den historiska erfarenheten i handling som visar att vi verkligen lärt oss något.