Vi är många branscher som pressas hårt av Coronakrisen.
För oss i svensk dagspress är det en splittrad tid. Samtidigt som vi utsätts för hård ekonomisk press, med stora tapp i annonsintäkter, så ser vi en dramatisk ökning av läsningen av vårt material.
Med tanke på dessa omständigheter är jag oerhört stolt över mina kollegors arbetsinsats de senaste veckorna.
Vissa av oss har jobbat hemifrån, andra har hållit ställningarna på plats och tillsammans har vi skapat de ungefär 40 texter om Östergötland som Correns papperstidning innehåller varje dag. Det innebär att vi gör ungefär 1 000 texter i månaden, 12 000 texter per år – bara om Östergötland. Sen har vi förstås annat material i tidningen också, som opinion, inrikes, utrikes, ekonomi och feature. På Corren.se har vi ännu mer, som direktrapporteringar och allt rörligt material.
Det är den bevakningen du betalar för som prenumerant av Corren.
De senaste veckorna har vi haft tre gånger så många läsare som normalt på Corren.se. Och under samma period har vi lockat till oss drygt 200 nya prenumeranter, vilket är ungefär 20 procent mer än normalt.
Trots detta, att vi får alla tecken vi behöver på behovet av oss i samhället, flera av er läsare har till och med skickat fina hejarop till oss, är vår bransch hårt utsatt av det ekonomiska läget.
I en intervju med Dagens Nyheter säger Jan Fager, som är tillförordnad vd i vår branschorganisation Tidningsutgivarna:
– Det är svårt att på ett tidigt stadium avgöra hur det slår. I det här läget ser det ut att handla om mellan 30 till 60 procent i förlorade annonsintäkter jämfört med föregående år. Men situationen ändras hela tiden och vi vet inte när en återhämtning kan komma, säger han.
Enligt TU räknade branschen, inför 2020, med en nedgång i annonsintäkter på drygt tio procent, från 6 miljarder till 5,3 miljarder. Om det nu blir runt 30-60 procent i stället så innebär det flera miljarder i uteblivna, planerade intäkter.
– Läget är jätteallvarligt, ett jättestort avbräck på en redan ansträngd marknad, säger Fager. Vi måste se över vad vi ska gå fram med till regering och riksdag för att säkerställa våra medlemmars överlevnad. Situationen är svår, men vi ser ju samtidigt att intresset för medlemmarnas artiklar och produkter är otroligt högt.
Så splittrad är vår verklighet.
I en SVT-intervju i veckan sa Lina Hedenström, vd för NTM-koncernen som äger bland annat Öst Media där Corren ingår:
– I möjligaste mån vill vi inte dra ner på redaktionerna även om det är en stor kostnad. Däremot kan vår kringverksamhet ta stryk, eventbolag, mäss- och resebyråverksamhet. Allt för att kunna freda våra reportrar. Vår kärnverksamhet är lokaljournalistiken och den kommer vara i fokus.
Öst Media har idag lokala redaktioner på tio orter i Östergötland (Linköping, Norrköping, Motala, Mjölby, Vadstena, Åtvidaberg, Kisa, Finspång, Söderköping och Valdemarsvik) och tre i nordöstra Småland (Västervik, Vimmerby och Hultsfred).
Mitt i pågående Coronakris kom den gångna veckan dagspressens årsstatistik för 2019. Dels den för de prenumererade upplagorna, dels räckviddsmätningarna av antalet läsare. Av de tio största landsortstidningarna i upplagestatistiken, där Helsingborgs Dagblad inte finns med, är det bara Dalarnas Tidningar och Västerbottens-kuriren som redovisar plussiffror.
Totalt tappade svensk dagspress fyra procent av sina upplagor under 2019. Corren låg något bättre än det rikssnittet med ett tapp på 2,4 procent.
Tio största landsortstidningarna i prenumererad TS-upplaga: 1) Dalarnas Tidningar 42 800 (+1,2 %), 2) Corren 39 900 (-2,4), 3) Nya Wermlands-Tidningen 39 500 (-1,7), 4) Upsala Nya Tidning 38 500 (-4,2), 5) Nerikes Allehanda 36 300 (-1,1), 6) Barometern/OT 35 400 (-2,5), 7) Borås Tidning 34 200 (-6,0), 8) Norrköpings Tidningar 31 800 (-2,2), 9) Smålandsposten 30 900 (-3,4), 10) Västerbottens-kuriren 28 200 (3,3)...Motala & Vadstena Tidning 8 000 (-3,6), Folkbladet 3 300 (-8,3).
Tio största landsortstidningarna i daglig totalräckvidd i tidning och digitalt (antal läsare en genomsnittlig dag under 2019): 1) Helsingborgs Dagblad 182 000, 2) Nerikes Allehanda 135 000, 3) Upsala Nya Tidning 134 000, 4) Nya Wermlands-Tidningen 123 000, 5) Corren 121 000, 6) Västerbottens-kuriren 116 000, 7) Borås Tidning 114 000, Dalarnas Tidningar 114 000, 9) Norrköpings Tidningar 102 000, 10) Barometern/OT 102 000.