Förbjuda dem, verkar de flesta tycka. De stör undervisningen. För ett litet tag sedan beslutade en rektor på en skola i Östergötland att göra just det och det renderade en artikel i en av lokaltidningarna. På Facebook hade artikeln hundratals kommentarer.
Det måste ha blivit en rejäl debatt kring detta tänkte jag och såg framför mig hur folk bråkade om mobiler skulle vara tillåtna eller förbjudna i skolan.
Jag började läsa kommentarerna och insåg att jag hade haft fel. Det var ingen debatt, det var en hyllningskör. Alla var positiva till rektorns beslut. Alla. Inte en enda person förde fram något det minsta positivt med mobiltelefoner i skolan.
Jag har själv varit lärare, så jag förstår att mobiler kan vara väldigt störande i klassrummen. Och vi vet ju hur distraherande de kan vara i våra egna liv, när de plingar och har sig när vi försöker göra något annat. Eller bara tanken på att något kan ha hänt på Facebook, Twitter eller Snapchat kan störa vår tanke och vi känner ett behov av att snabbt kolla.
Men vi skulle ändå inte vilja vara utan mobilerna.
Vi kollar nyheter, googlar hur gnocchi ska uttalas, håller kontakt med våra vänner, läser om kamraternas helgbestyr, delar med oss av bilder och minnen, använder kartan för att hitta fram, kollar när bussen går, skriver upp vad vi ska handla, blir påminda om födelsedagar, fördriver en stund i ett spel, lyssnar på en ljudbok eller Alex & Sigges podcast, betalar räkningar, kollar på Netflix – ja, jag kan fortsätta uppräkningen hela denna krönika, eller hela tidningen om jag skulle vilja.
Användningsområdena för en smartphone är massiva.
Om vi då översätter detta till skolan. Kan du komma på ett skolämne där en smartphone inte går att använda?
De går inte så bra att svarva med i träslöjden, men ritningar för det du bygger kan du googla fram eller använda räknaren för att räkna ut måtten. Du kan inte hoppa höjdhopp med en smartphone, men eleverna kan filma varandra och studera hopptekniken. Eller ta tid på 100 metersloppet.
I biologin då? Ta med mobilerna ut i skog, dokumentera växter och djur, googla vad de heter och hur de ser ut, lyssna på vad som skiljer en koltrasts sång från en blåmes.
Mobiler går inte och ska inte användas till allt i skolan. Ibland ska de vara helt avslagna eller ligga kvar i skåpet. Eleverna ska såklart också kunna använda papper och penna. Men möjliga användningsområden för smartphones i skolan är väldigt stort.
Eleverna har en apparat som de alltid bär med sig som är en avancerad miniräknare, uppslagsverk, kamera, videokamera, radio, videospelare, GPS, ficklampa, kompass, tidur, kalender, anteckningsbok, stegräknare, videochat, vädertjänst, böcker och har program (oftast gratis eller för några kronor) för allt du kan tänkas hitta på i skolan - och det enda vi kan komma på är att förbjuda dessa!
Bättre kan vi.