Han använde en av tre stora teknikutvecklingar som var och en för sig, men framförallt tillsammans, kan innebära en frihetsrevolution för människor med funktionsnedsättning: Självkörande bilar, exoskelett och drönare.
Vi står just nu inför genombrottet för självkörande bilar. Alla Teslabilar har en autopilot som kan köra själv under stora delar av körningen. Volvo testar hundra bilar hos familjer i Göteborg, samtidigt som de har ett samarbete med Uber i USA ibland annat Pittsburgh. Alla bilföretag pumpar in miljarder i denna utveckling. I de flesta nya bilar som säljs är delar av körningen automatisk. De håller avståndet till framförvarande, bromsar om någon kliver ut i gatan framför dem, håller bilen i rätt fil, varnar ifall du håller på att somna, kan fickparkera och backa med släp.
Vad detta innebär är att människor med någon form av funktionsnedsättning av sjukdom, skada, ålder eller annat kommer kunna börja köra bil. Via en app eller på något annat sätt kan de bestämma vart bilen ska köra utan att blanda in någon annan människa.
Exoskelett är robotben och -armar som fästs utanpå ben och armar därmed gör att en helt förlamad människa kan röra sig igen, eller förstärker rörelser hos en person som kanske via ålder fått lite svårare att röra sig. Claes Hultling bröt nacken i en dykolycka för 33 år sedan och blev förlamad från halsen och nedåt. För ett par veckor sedan gick han för första gången sedan olyckan, tack vare exoskelett runt hans ben och rygg. Förutom att hjälpa till att röra sig överhuvudtaget, kan exoskelett specialiseras till att till exempel underlätta att ta sig i och ur en bil.
Den tredje tekniken är drönare, som fungerar likt mindre varianter av helikoptrar. De finns i alla storlekar, från små leksasdrönare för ett par hundralappar till stora helikopterliknande fordon likt de Linköpingsbolaget Cybaero säljer. De används till en mängd olika saker: Video vid filminspelningar, bilder av hus för mäklare, hitta skogsbränder och försvunna människor, granska skördar och mycket annat. Ett område som kommer starkt nu är transporter. Flera företag experimenterar med att flyga ut paket med drönare. Även människor kan transporteras.
Vill du testa kan du åka till Dubai i sommar, där en drönartaxi kommer flyga människor en kortare sträcka. Drönare kan både styras av en människa och vara självkörande, men det är det senare som har största potential. Att behöva ha en person på marken som styr drönaren är förstås både dyrt och krångligt.
Lägg ihop dessa tre tekniker och du har en frihetsrevolution för människor med funktionsnedsättning. De kommer att kunna transportera sig själva på ett helt annat sätt än idag. Framförallt når de friheten att inte vara beroende av andra människor i samma utsträckning. Det är fantastiskt att vi idag har rätt till personlig assistans, och den ska vi försvara, men de flesta människor med funktionsnedsättning skulle vilja klara sig utan det. Självkörande bilar, exoskelett och självkörande drönare kan ge dem en del av den friheten.