Öppna upp innerstan för veteranbilarna

"Förstår inte babblet om bilen som miljöbov".

Foto: TT Foto Bertil Ericson/Corren (Montage)

Krönika2015-04-08 08:12
Detta är en ledarkrönika. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Slå vakt om kulturarvet: Öppna upp innerstan för Pontiac, Buick, Saab, Volvo och andra veteranbilar.

Visst går det. Att glida fram på gatorna i Linköping i en Buick från 1950. Eller i en socialiströd Chevrolet från 1962. Gatubilden var enklare och mer inbjudande på 70–talet. Då sa man inte cruising, man bara gjorde det. Som när "Sista natten med gänget" fyllde biografen. I Linköping, stan med växtvärk, debatteras bilen. Åsiktsrabatten är spretig. Jag, kulturkonservativ betongsosse, föreslår att politikerna fattar följande framsynta beslut: Öppna upp innerstan för veteranbilar. Återuppväck raggarstritorna från 50– & 60–talen. Våga sticka ut, slå vakt om kulturarvet. Snacka om turistattraktion: Långa karavaner där de glittrande skönheterna avlöser varandra: Pontiac Bonneville, Saab 95, Cadillac Coupe de Ville, Morris 1000, Volvo PV, Opel Kapitän, i evighet, amen.

Jag förstår inte babblet om bilen som miljöbov. Co2–utsläppen från nya bilar minskar. Sedan 1990 har utsläppen från personbilarna minskat med 17 procent. Bilen har sin plats, t o m i det "moderna, urbana Linköping". Här registrerades 755 nya personbilar under årets två första månader. Av länets 202 700 personbilar hittar du 63 400 i Linköping. I innerstan hittar du drygt 2 710 familjer med bil. Fastighetsägarna i city känner oro (Corren 4 april). Menar att bilen trängs undan, med negativa konsekvenser för handeln. Den oron bör politiker och stadsplanerare ta på blodigt allvar. Ingelsta (Norrköping), Bråstorp (Motala) och "nya" Mobilia (Mjölby) växlar upp och plockar marknadsandelar. 2013 minskade handeln i Linköping city (HUI).

I mars 1993 presenterades "Översiktsplan för Linköpings innerstad". "God stadsmiljö" sätts framför "god tillgänglighet". "Fotgängare och cyklister bör få ökat utrymme." Så blev det. På gott och ont. City har fräschats upp. Se bara på parken mellan S:t Larskyrkan och Åhléns. Samtidigt vittnar innerstan om boendesegregationen i det "moderna, urbana Linköping". Det är ljusår mellan innerstan och Ryd/Skäggetorp. Innerstaden som ett de rikas reservat – framtidens melodi?

Göran Persson, han som bestämde, talade ofta och gärna om bilens betydelse för den enskilde. Bilen som frihetssymbol. Varken Stefan Löfven eller Anna Kinberg Batra talar i dom termerna, trots att åtminstone IF Metalls förre ordförande bör veta en del om fordonsindustrins betydelse för jobb och tillväxt.

Gatorna sopas rena, saven stiger, naturen ömsar skinn, och jag frågar mig om Kristina Edlund (S), Muharrem Demirok (C) och övriga politiker hinner med att besluta om fritt fram för veteranbilarna i Linköpings city innan den svettigt heta och ljuvligt svalkande cruisingsommaren är här. Apropå det: Kvällarna i Nykvarnsparken drar i gång 7 maj och rullar varje torsdag till och med 17 september. Men det visste du redan.

Torbjörn Gustavsson är bygdeskribent & S–krönikör

Läs mer om