Stefan Fölster: Oväntad bonus av självstyrande bilar

Att skynda på transportrevolutionen är mer lönsamt och ger bättre miljönytta än något annat förslag till infrastrukturprojekt.

Självkörande bil i Florida.

Självkörande bil i Florida.

Foto: Ryan Merrill Photography

Krönika2018-06-20 17:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Det kan ta många år innan självstyrande bilar klarar alla trafiksituationer. Därför är det lätt att missa hur snabbt det investeras i omvälvande övergångslösningar. I ”The Villages” i Florida, en stad av Linköpings storlek, rullas det nu ut en flotta av självstyrande taxibilar.

De kör långsamt, och håller sig på det utstakade vägnätet, vilket dagens teknik klarar utmärkt. Man kan beställa en sådan taxi med ett knapptryck på mobilen, och låta sig köras till affären, golfbanan, skolan, eller flygplatsen. Till en början kan bilarna ibland ha medföljande förare eller assistenter. Alltmer utförs deras insatser på distans vid behov.

Dessa lokala självstyrande taxibilar löser ett stort dilemma. Bilåkandet ökar liksom trängsel och parkeringsproblem. Växthusgasutsläppen från transporter minskar inte tillräckligt. Busstrafiken byggs ut, men antalet passagerare ökar inte lika mycket som kostnaderna.

”Ta-sig-till-hållplats” trafikens akilleshäl är avstånden till hållplatser, tidtabeller och osäkerhet om pålitligheten. Många äldre eller tonåringar lämnas isolerade.

Föga uppmärksammat är dock att självstyrande lokaltaxi också löser ett annat problem. Leveranser av varor till hemmet är idag näthandelns akilleshäl. Det är svårt att lämpa av varorna när ingen är hemma. Vanliga budfirmor kan inte till rimliga kostnader lova exakta leveranstider. Med självstyrande taxin kan leveranser komma exakt på utlovat klockslag, och kunden plockar sedan själv varorna ur bilen. De kan komma på kvällen och helger när många är hemma, och färre bilar behövs för persontransporter.

Idag finns också en tröskel mot att dela på eller hyra verktyg, sportutrustning, och annat eftersom det måste hämtas någonstans och lämnas tillbaka. Med självkörande blir dessa transporter billiga och enkla.

Även sophämtning kräver en hel del pyssel idag. Småhusbor måste rulla ut sina tunnor visa tider i veckan. I flerbostadshus måste sophämtare ta sig in i soprum. Det blir många bilresor till sorteringsstationer.

Självstyrande taxibilar kan jobba nattetid med att hämta sopbehållare på natten och köra till närmaste självstyrande sopbil eller station. Eftersom en hel del gatuparkeringsplatser frigörs kan många fastigheter ersätta soprum med ett litet sophus vid gatukanten från vilka tunnorna hämtas varje natt.

Att stimulera en snabbare övergång till hämta-hemma transporter är också hävstången för fossilfria persontransporter redan år 2030. En flotta av anropsstyrda fordon kan nämligen växla till eldrift mycket snabbare än privatägda. Dels omsätts taxibilar oftare, dels löser de räckviddångesten. Om elen inte räcker planerar en självstyrande taxi in laddning eller bilbyten längs vägen.

Många som har bil idag skulle kunna spara åtskilliga tusenlappar varje månad genom att använda självstyrande lokaltaxi. Offentliga finanser stärks också, även om det i beräkningen inkluderas ett tidsbegränsat skatteavdrag till privatpersoner som initialt motsvarar hälften av priset för hämta-hemma resor, och sedan gradvis trappas av.

Att skynda på transportrevolutionen är mer lönsamt och ger bättre miljönytta än något annat förslag till infrastrukturprojekt som för tillfället ligger på politikernas bord.