Region Öst borde inte ha Ă„kt till Almedalen

Vad privata företag gör med sina pengar har jag inget att göra med, men nÀr mina skattepengar subventionerar mingel. Prioritera bÀttre, regionen.

"Hur viktigt Ă€r det egentligen för den genomsnittlige invĂ„naren i Östergötland att regionen Ă„ker pĂ„ en enormt dyr resa, betald av skattebetalarna?" skriver Johanna Trapp.

"Hur viktigt Ă€r det egentligen för den genomsnittlige invĂ„naren i Östergötland att regionen Ă„ker pĂ„ en enormt dyr resa, betald av skattebetalarna?" skriver Johanna Trapp.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ledarkrönika2023-06-28 05:00
Detta Àr en ledarkrönika. Correns ledarsida Àr borgerlig. Tidningen stÄr fri och obunden frÄn alla partier.

Almedalsveckan Àr hÀr igen. I flera Är har det ryktats om att Almedalen som koncept Àr pÄ vÀg att dö ut, men Àn lever det bevisligen. Bland de besökande finns sjÀlvklart privatpersoner, men kanske frÀmst företag, intresseorganisationer och olika regioner och kommuner.

Även Region Östergötland Ă€r pĂ„ plats. PĂ„ Region Östergötlands hemsida beskrivs att regionen kommer finnas pĂ„ plats tillsammans med Linköpings och Norrköpings kommuner. De ska arrangera seminarier och panelsamtal under tvĂ„ dagar i vad de kallar East Sweden Arena. DĂ€r kommer regionen lyfta de innovationer, satsningar och utmaningar regionen lyckats bra med. 

Richard WidĂ©n Ă€r regionutvecklingsdirektör i Region Öst och beskriver i samma text att regionen vill vara i Almedalen för att driva framtidsfrĂ„gor och för att lyfta fram nĂ„gra av Östergötlands styrkor. “Det Ă€r en del i vĂ„rt uppdrag att utveckla och marknadsföra regionen för att fler ska flytta hit och fler ska etablera företag hĂ€r” (Region Öst). 

Men hur viktigt Ă€r det egentligen för den genomsnittlige invĂ„naren i Östergötland att regionen Ă„ker pĂ„ en enormt dyr resa, betald av skattebetalarna? Till ett annat landskap för att prata om saker som till tveksam nivĂ„ kommer fĂ„ fler att flytta till Östergötland, eller gagna de som redan bor hĂ€r. 

Att privata företag och ideella organisationer vĂ€ljer att Ă„ka till Almedalen Ă€r inga konstigheter. De fĂ„r göra vad de vill med sina pengar och nĂ„r sĂ€kert nya mĂ€nniskor genom att göra det. Men som skattebetalare kan man frĂ„ga sig om Almedalsveckan Ă€r den bĂ€sta plattformen för kommuner och regioner att nĂ„ ut till medborgarna och föra dialog. 

Det finns redan ett överflöd av politiska talare och intresseorganisationer som konkurrerar om uppmĂ€rksamheten. Det gör det svĂ„rt för kommuner och regioner att nĂ„ fram till sin mĂ„lgrupp och fĂ„ genomslag. Det finns andra mer kostnadseffektiva sĂ€tt att kommunicera med medborgarna och skapa dialog. Lokala möten eller sociala medier Ă€r ett förslag. 

Sedan Almedalens skapande har evenemanget vuxit och attraherar nu politiker och representanter frÄn alla delar av samhÀllet. Efter pandemin fördes debatten om Almedalens tid var förbi. LÄt den vara det, i alla fall för regionens skattepengar.