VÀrldens första rulltrappa lÀr ha invigts 1897 i nöjesparken Coney Island utanför New York. Den fungerade som Äkattraktion, likt gungor och karuseller. Först en bit in pÄ 1900-talet blev rulltrappor en bekvÀmlighet för transport.
Varuhuset NK lanserade nymodigheten i Stockholm 1915. Under folkhemmets trettiotal kom den till Skansen och Slussen. NÀr tunnelbanestationen VÀstra Skogens rulltrappa invigdes i Solna 1975 var den med sina 66 meter lÀngst i hela VÀsteuropa.
Svenskar har ofta varit först med det senaste. Om nÄgot gÄr pÄ elektricitet och ökar tempo och tillvÀxt sÄ har det varit bra, ungefÀr. Kanske Àr det nu lÀge att tÀnka om kring ett och annat.
TvÄ av det moderna samhÀllets största problem Àr energislöseri och stillasittande. Det förstnÀmnda bidrar som vi vet till klimatnödlÀget och politisk utpressning frÄn skurkstater som Ryssland och Iran. Det sistnÀmnda Àr en folkhÀlsofrÄga, avspeglad inte minst i skenande sjukskrivningar för stress och Ängest.
Planeten mÄr dÄligt av energiförbrukningen och vi mÄr dÄligt av att röra pÄ oss för lite. Vad Àr dÄ poÀngen med till exempel rulltrappor som sparar nÄgra sekunder i rusningstid, om man Àr frisk i övrigt?
VÀrlden Àr full av onödiga prylar som bullrar och drar energi. Eftersom vi lever i ett fritt land Àr det upp till var och en om man har nöje eller nytta av vattenskotrar, snöslungor, fyrhjulingar, eltandborstar, dammsugare med mera.
NÄgon har uppfunnit grejerna, eftersom det gick, och vi anvÀnder dem eftersom vi har rÄd. Det Àr en privatsak. Men med offentliga miljöer och verksamheter förhÄller det sig annorlunda.
Mycket Àr utformat för tiden nÀr energi sÄgs som en fri nyttighet. Olja, vattenkraft och kÀrnkraft gav Sverige illusionen att vi bara kunde brÀnna pÄ. Endast fantasin satte grÀnser för mackapÀrerna.
Idag vet vi bÀttre.
Det offentliga borde föregĂ„ med gott exempel. Ăven om mĂ€ngden kilowattimmar som kan sparas inte Ă€r astronomisk sĂ„ skulle en Ă„tstramning ha stor symbolisk betydelse, och hjĂ€lpa oss med stresshanteringen.
Rulltrapporna Àr en lÄgt hÀngande frukt, Ätminstone pÄ stÀllen dÀr det finns tvÄ-tre i bredd och hissar för rörelsehindrade. Vi skulle alla mÄ bÀttre av att ta de dÀr stegen för egen maskin. Inget Àr sÄ vÀlgörande för knÀna och flÄset som en trappa.
Och det finns mer att göra. Varför ska kommunala badhus ha elektriska hÄrtorkar dÄnande som jetmotorer? Vi anvÀnder dem bara för att de rÄkar hÀnga dÀr, hur lite hÄr vi Àn har pÄ huvudet, fast alla ÀndÄ kommer med en handduk.
Samma sak med simhallarnas bubbelpooler. Varför ska kommunen bedriva spaverksamhet? BÀttre att simma nÄgra lÀngder Àn att ligga och jÀsa i ÄteranvÀnt varmvatten.
Första priset vad gÀller onödigt ovÀsen gÄr till lövblÄsarna. Varje höst dyker de upp i vÄra parker, dessa bensindrivna helvetesmaskiner som inte minst Àr ett arbetsmiljöproblem för personalen sjÀlv. Om nÄgon idag uppfann den klassiska rÀfsan skulle den framstÄ som genialisk i jÀmförelse.
Om vi tĂ€nker efter sĂ„ Ă€r uppsidan stor. LĂ€gre bullernivĂ„ och tempo, mindre energiförbrukning, lite mer motion â vad finns det att inte gilla med sĂ„dana förĂ€ndringar? I den mĂ„n varsammare teknik gĂ„r ut över effektiviteten sĂ„ kan offentlig sektor anstĂ€lla fler hĂ€nder tack vare besparingarna pĂ„ elrĂ€kningen.
Om ni inte redan hört den sĂ„ spela lĂ„ten âRulltrappanâ med Ola Magnell. Redan 1977 fanns det folk som hade koll pĂ„ lĂ€get.