Bensinpriset slår i 11-kronorstaket. Det är bara början. Snart är det sommar och semester, och då lyfter alltid bensinpriset. Finansminister Pär Nuder är nöjd, förstås, och miljöpartisterna och andra verklighetsfrämmande ryggsäcksbärare, men vi andra?
13 kr för en liter 95-oktanig bensin -- snart är vi där. Den ökade konsumtionen i USA driver upp priset till skräckinjagande nivåer. Vad händer med världsmarknadspriserna när bilparken i Kina ökar?
Statoil, alltid lika känsligt för marknadens svängningar, höjde i går bensinpriset till 11,06 kr (96 oktan). Övriga bolag traskar patrullo. Av priset på 11,06 kr är 7,15 kr skatter och moms. Oljebolagens prishöjarpolitik är regeringens bästa vän. Men någonstans går smärtgränsen. Går det som analytikerna tror -- att bensinpriset går upp mot och till och med över 13 kr -- måste regeringen överväga en moms- eller skattesänkning. En annan sak vore om bensinskatterna plöjdes ner i vägförbättringsåtgärder. Alla som färdas på svenska vägar vet att så inte är fallet.