REKONSTRUKTIONEN av Saab Automobile tvingar ner regeringen med Maud Olofsson i spetsen från läktaren. Det duger inte längre att spotta och fräsa och förklara att svensk fordonsindustri tillverkar "fel bilar". Nu råder skarpt läge, plattformen för det svenska fordonsklustret skakar.
KRITIKEN TILLTAR mot regeringen. Ett 15-tal representanter för näringslivet i Västsverige dömer i en artikel i Dagens Industri ut regeringens agerande. "Allvarlig missbedömning och ett märkligt tillvägagångssätt", skriver näringslivsföreträdarna med AB Volvos Finn Johnsson i spetsen.
REGERINGEN LA motvilligt fram sina "särskilda insatser för fordonsindustrin" i december 2008 - sedan Bilindustriföreningen visat på den akuta likviditetskris som många underleverantörrer stod inför. Näringslivet och facken måste nu sätta ytterligare press på regeringen att säga ja till statliga lånegarantier och/eller undsättningslån till företag vars verksamhet hotas så länge rekonstruktionen av Saab pågår. I potten ligger mellan 15 000 och 20 000 jobb.
UTAN HÅRT YTTRE tryck sitter regeringen med armarna i kors - så illa är det.