Ambassadörerna ett litet steg i rätt riktning

Regeringen vill att fler kvinnor startar och driver företag och satsar därför 6,5 miljoner kronor under två år på ett ambassadörsprojekt.

Linköping2008-01-29 00:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Regeringen vill att fler kvinnor startar och driver företag och satsar därför 6,5 miljoner kronor under två år på ett ambassadörsprojekt.

500 kvinnliga företagare från hela landet kommer att utses till ambassadörer, som ska inspirera fler kvinnor till att starta och driva företag samt fungera som ett stöd till dem som väljer att ta det klivet. Unga i valet och kvalet - om vad de ska välja till gymnasiet, om de ska plugga vidare, om yrkesval, om de kan tänka sig att starta eget - är en viktig målgrupp.

Kirsi Landstedt driver sedan ett par år tillbaka redovisningsbyrån Solek Ekonomikonsulter i Åtvidaberg. Hon är en av dem som kan tänka sig att bli ambassadör för kvinnors företagande. Branschvalet tror hon är en viktig förklaring till varför så många kvinnor inte definierar sig som företagare trots att de är det. Eftersom kvinnor ofta startar serviceföretag ser de sig själva mer som utförare av en viss tjänst i stället för företagare. Och det håller inte, som Kirsi Landstedt mycket riktigt påpekar.

För att bli framgångsrik och för att företaget ska överleva gäller det att synas som företagare och det är manliga företagare generellt sett är bättre på. Män har oftast ett bättre kontaktnät och kvinnliga företagare, som när de väl syns gör det som en del i ett större kvinnligt nätverk.

Kirsi Landstedt vill stärka, inspirera och hjälpa kvinnliga företagare, säger hon till Corren. Och i en värld som fortfarande domineras av män, där villkoren dikteras av män behövs onekligen fler kvinnliga förebilder.

Ambassadörsprojektet är därför ett steg i rätt riktning.

Men fortfarande är det grundläggande problemet att alldeles för få - både män och kvinnor - startar och driver företag i Sverige. Och för att komma till rätta med det behövs mer genomgripande åtgärder än ett i och för sig lovvärt ambassadörsprojekt. Då krävs att de utlovade regelförenklingarna blir av, att det blir billigare att anställa och att arbetskraften har den kompetens som företagen efterfrågar.

Kort sagt behövs ett bättre företagsklimat i Sverige.

Läs mer om