Det betyder inte att utvisningarna helt stoppas, utan man väljer att avvakta innan domstolen hunnit prövas all de ärenden som ligger. "En säkerhetsåtgärd", säger företrädare för Migrationsverket.
De senaste veckorna har opinionstycket i frågan ökat. Bland annat i Linköping har flera manifestationer ägt rum. Det är bra. Det trycket behöver regeringen för att orientera sig rätt, och inte ha ett för byråkratisk förhållningsätt till utsatta människor.
Situationen för kristna i Irak är mycket allvarlig. Det finns det så många belägg för att de inte behöver upprepas. Kristna flyr landet, som också i övrigt håller på att fragmentiseras. Bedömare menar att det allmänna säkerhetsläget har förbättras, men att det just för kristna fortsätter vara mycket riskabelt att leva där för dem. De objektiva grunderna för flykt är mycket begripliga. Läget kan förbättras, eller det kan försämras. En sådan bedömning kan dock inte ligga till grund för det som gäller här och nu. Vi måste svara på det som gäller för stunden.
Flykting- och asylpolitik diskuteras alltför ofta utan perspektiv och koppling till händelser i omvärlden. Ibland finns ett numerärt tänkande som tar över sans och förnuft, ungefär som att det går att planera asylmottagning på samma sätt som en produktionskedja för en pryl. Det talas kvantitet, inte människor. Då blir det kliniskt och känslokallt.
Det stora tunga asyltrycket finns i hos grannländerna till Irak eller till andra länder som är grannar med konflikthärdar eller diktaturer. I den jämförelsen tar grannarna emot miljoner människor och Europas del är räknas i tusentals. Så ser storleksrelationen ut.
Det låter i debatten som om hela världen stod i väntrummet och vill till Europa. Så är det inte. Detta konstaterande behövs för att debatten ska kunna föras i ett nyanserat tonläge. Självklart är avvägningarna mycket svåra. Också det talar för ett ödmjukt förhållningsätt.
Asylprövning är komplicerat. Personer som i ett land kan få avslag på asyl, kan i ett annat ses som konventionsflykting som är den starkaste graden av skyddsbehov. Detta trots att EU:s asylpolitik håller på att samordnas i syfte att besluten ska dra i samma riktning. Irakproblematiken är lite av samma, myndigheter i Sverige bedömer att deras skyddsbehov inte är tillräckligt, medan Europadomstolen är av en annan mening. Poängen är att det inte finns något facit, utan det handlar om bedömningar.
Det finns goda skäl för att EU ska ha en gemensam flyktingpolitik. Länderna ska dela på ansvaret. Men det funkar inte med millimeterrättvisa och kvartalstänkande. Att asylsökande söker sig till ställen där släkt eller andra landsmän finns är inget konstigt. Det är snarare logiskt. Så skulle nog var och en av oss tänka om vi hamnade i en liknande situation.
Det är bra att utvisningarna till Irak stoppats. Men det ger endast ett andrum för dem som sökt asyl hos oss.