Ansvaret för sexismen

Ska sexistisk reklam förbjudas enligt lag? Det vill regeringens utredare, Eva-Maria Svensson.

Linköping2008-01-16 00:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Ska sexistisk reklam förbjudas enligt lag? Det vill regeringens utredare, Eva-Maria Svensson.

Branschorganisationen Sveriges Annonsörer är helt emot förslaget som kom på tisdagen. De vill i fortsätta vara självsanerande, men i en ny form: En reklamombudsman.

Förebilden är Pressombudsmannen, som övervakar att svensk press följer god publicistisk sed och inte kränker privatpersoner.

Frågan är om inte Sveriges Annonsörer har rätt. Självreglering skapar i bästa fall en kultur av samarbete och ansvarstagande. Lagstiftning kan riksdagen spara som en sista utväg, något att sätta press på branschen med.

Systemet fungerar väl för svensk press. Det finns ingen uppenbar anledning till att det inte skulle göra det när det gäller annonsörer. Det vore värt ett försök och en lämpligare linje för en liberal regering att slå in på.

För att sexistisk reklam ska bort, det är som tur var alla överens om.

Läs mer om