Är dataspel en fördummande aktivitet som leder till våldsbenägenhet och ökad fetma? Eller erbjuder dataspelen intellektuellt stimulerande underhållning i klass med filmer och musik?
Svaret beror helt på vem man frågar. I USA pågår just nu en hetsig debatt om spelens utformning. Bland kritikerna märks bland annat den demokratiska senatorn Hillary Clinton, som hävdar att de explicita våldsskildringarna är skadliga.
Men Clinton får mothugg. I det senaste numret av the Economist radas motargumenten upp: Spelen har blivit mer avancerade och innehåller ofta moraliska ställningstaganden. Marknaden har blivit bredare -- idag förekommer allt fler spel som är riktade till flickor och till vuxna.
Dessutom finns inga klara bevis för att våldsskildringarna i spelen leder till ökat våld ute i samhället. Dataspel är så vanligt förekommande idag att ett sådant samband redan borde ha märkts av, inte minst i USA.
Istället minskade antalet våldsbrott i USA under slutet av 90-talet -- samtidigt som det såldes fler dataspel, hävdar the Economist.
Antagligen beror en del av skepticismen på okunskap. Precis som andra medium är spelen varken bra eller dåliga i sig. Kvaliteten beror på innehållet, hur de används - och vilka jämförelser man gör.
Sedan kan det givetvis finnas andra anledningar att se till att barnen -- eller man själv -- lägger ned handkontrollen. Motion och frisk luft, till exempel.
Särskilt som SMHI fortsätter att spå vackert väder över Östergötland.