Arenornas kamp om besökarna

Att kommunens näringsidkare drar nytta av Arenabolagets framgång är bra - och förmodligen helt nödvändigt.

Arenornas arena: Colosseum i Rom. Foto: Riccardo De Luca/Scanpix

Arenornas arena: Colosseum i Rom. Foto: Riccardo De Luca/Scanpix

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2011-08-18 03:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Det går bra för Linköpings kommuns arenabolag. Om hur Arenabolagets framgångsrika år har haft positiv inverkan på kommunen i stort, kunde vi läsa i Corren i går. Den sammanlagda arenaverksamheten beräknas inbringa 100 miljoner kronor till Linköpings näringsliv i år.

Krögarna är förstås nöjda - och det är viktigt. För att en jätte som Arenabolaget ska må bra och generera pengar i stället för att kosta pengar, krävs att kommunens företagare är med på tåget.

Kolmårdens djurparks förre vd Magnus Nilsson uttryckte i ett annat sammanhang just vikten av samförstånd kring det gemensamma varumärket. Om ortens lokala pizzeria eller Ica-butik ger besökarna ett trevligt bemötande påverkas hela Kolmårdsvistelsen positivt - och vice versa.

För konkurrensen om besökarna hårdnar. Samtidigt som Sverige blir mer angeläget om att få en bit av den globala turismen, så kommer turisterna att bli allt mer kräsna. Och kakan räcker inte till alla.

Därtill har svenska kommuners byggiver på sina håll utvecklats till växtvärk. Fler och fler, större och större - och dyrare - arenor uppförs runt om i landet. Tidningen Dagens Samhälle benämnde i vintras fenomenet som en "arenahysteri".

DS publicerade en tio i topp-lista över de dyraste byggena, där två pågående i huvudstadsområdet - Stockholmsarenan och Swedbank Arena i Solna - toppar med notor på 2,7 respektive 1,9 miljarder kronor. Malmö arena, som stod klar 2008, kom in som god trea med en kostnad på 840 miljoner kronor.

Arenornas finansiering varierar. Om skattemedel är inblandat (vilket ofta är fallet) är en diskussion om vad sådant bör gå till central. Frågan som bör ställas innan budgeten för en jätteanläggning spikas är förstås om den kan komma att inkräkta på en kommuns kärnverksamhet. Stockholmsarenan är till exempel inte tänkt att kosta stockholmarna en krona, försäljning av byggrätter och hyra från operatören ska täcka kostnaderna. Men det är Stockholms stad som står som ägare, och konkurrensen i området är minst sagt hård.

För huvudstaden som turistmål spelar förmodligen en arena mer eller mindre ingen betydande roll. Besökarna kommer att strömma till ändå. Men för Linköping och andra mellanstora städer är situationen en annan. Pampiga byggen har sällan ett värde i sig, men nöjesutbudet kan vara avgörande för turismen och även påverka lokala företags förmåga att attrahera nyckelkompetens.

En nyttig lärdom är att Stadsfesten i år samarbetar i stället för konkurrerar med Norrköpings Augustifest. Även om frågan varför de årliga festerna ska infalla samma veckoslut är långt ifrån obefogad.

Arenabolaget är just nu en guldkalv för kommunen. Men sådana kan snabbt förvandlas till gökungar. Därför är lika glädjande som nödvändigt att evenemangschefen är på tårna när det gäller att framgent locka evenemang till Linköpings arenor.

Läs mer om