Att rädda en industri

Sverige har en av Europas äldsta bilparker. Äldre bilar är generellt sämre för miljön än nyare bilar. Det är ett bra argument för att återinföra en rejäl skrotningspremie.

En skrotningspremie skulle vara bra, men av andra orsaker än att rädda svensk fordonsindustri.

En skrotningspremie skulle vara bra, men av andra orsaker än att rädda svensk fordonsindustri.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2009-04-20 00:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Sverige har en av Europas äldsta bilparker. Äldre bilar är generellt sämre för miljön än nyare bilar. Det är ett bra argument för att återinföra en rejäl skrotningspremie.

Att betala minst 15 000 per skrotad bil för att rädda den svenska fordonsindustrin, som facken vid Volvo och Saab kräver, är mer tveksamt. Väldigt många av dem som skulle nappa skulle välja ett annat bilmärke än Volvo eller Saab. Så länge tveksamheterna kring Saabs framtid består är det nog bara riktigt modiga som vågar investera i en ny sådan.

Fordonsfacken har rätt i att en förlorad fordonsindustri skulle vara ett hårt ekonomiskt slag för Sverige. Lösningen är dock knappast att skänka bort stora summor skattemedel till den som skrotar sin bil och köper en ny Toyota eller Peugot. Viktigast just nu är ett lugnande besked om att Saab kommer att finnas även i framtiden - så bilköpare vågar satsa på märket.

Läs mer om