Diskrimineringsombudsmannen (DO) ska granska Linköpings kommuns "förebyggande och målinriktade arbete för att främja lika rättigheter och möjligheter utifrån kön". Orsaken är "Katedralskolans lammkött".
Med tanke på att lammköttstävlingar (Facebook-omröstningar om vem som är snyggast) förekommer i fler kommuner än Linköping, och att både killar och tjejer röstas fram till lammkött, är DO:s utspel märkligt.
Problemet med lammköttstävlingarna är i stället objektifieringen, och att personer som utses till lammkött mot sin vilja kan uppleva att de utsätts för sexuella trakasserier.
Men att försöka få gymnasieungdomar att se det negativa i objektifiering blir inkonsekvent, om läraren ska hålla sig till den modell för sex- och samlevnadsundervisning som bland andra RFSU predikar. Modellen bygger på den sexuella revolution som ändrat sexuella normer från 1960-talet och framåt.
Den sexuella revolutionen innebar många viktiga framsteg. P-piller och rätt till abort befriade kvinnor från skräcken för att bli gravid. Hbt-personer fick ett bättre liv när alla gamla hämningar och tabun kring sexualiteten ifrågasattes.
Men målet att avskaffa hämningar och tabun - framförallt den gamla kopplingen mellan sex och kärlek - fick också oförutsedda konsekvenser. Revolutionsutopins "fria kärlek"; emanciperade kvinnor och män som ligger med varandra när de får lust utan hänsyn till fasta relationer och trohet, ledde till ett sexualiserat samhälle och en tilltagande objektifiering. I en undersökning nyligen uppgav till exempel 44 procent av de tillfrågade 15-26-åringarna att de haft minst en så kallad kk ("knullkompis") det senaste året.
Den "politiskt korrekta" sexualiteten i Sverige i dag är alltså motsägelsefull. Å ena sidan är sex utan kärlek fritt fram, nästan påbjudet. Å andra sidan kritiseras objektifiering, som är ett resultat av just frikopplingen mellan sex och kärlek (eller mellan kropp och själ).
Unga män som läser Neil Strauss Spelet lär sig dessutom att objektifiering fungerar. Strauss beskriver sin egen förvandling från nörd som aldrig fick ligga. När han började behandla kvinnor som ting och poängsätta deras utseende kunde han plötsligt välja och vraka bland dem.
Men det finns alternativ till RFSU:s rekommendation att ifrågasätta "vilka normer som möjliggör objektifieringen" (RFSU:s egna!). Feministen Åsa Crona visar i Kopiornas uppror hur ytlighet och utseendefixering leder till att män och kvinnor objektifierar varandra och därmed fastnar i sina egna föreställningar i stället för att mötas. Konservativa filosofen Roger Scruton menar att sexuell dygd är att aldrig separera objekt (kropp) och subjekt (själ), varken hos sig själv eller partnern.
Ett vettigt samtal om faran med objektifiering bygger snarare på Crona och Scruton än på fromma 70-talsförhoppningar om "fri kärlek".