Från och med i går får den som köper miljöbil en premie på 10 000 kronor. Premien är teknikneutral och kommer att betalas ut både för bilar som körs på bensin och alternativa bränslen samt elbilar.
Bensinbilar som släpper ut mindre än 120 gram koldioxid per kilometer, körs på alternativa bränslen och som inte överstiger en viss gräns för bränsleförbrukning och elbilar betraktas alltså enligt de nya reglerna som miljöbilar.
Bilismen är en stor bov i hotet mot klimatet och det råder ingen tvekan om att bilarnas koldioxidutsläpp måste minskas. Att regeringen håller sitt löfte från valet om att införa en miljöbilspremie - och gör det redan i år - är därför mycket välkommet. Beslutet att inte premiera någon särskild bränslesort är också lovvärt.
Etanolen betraktades länge som den enda vägen till en mer miljövänlig bilism. I dag vet vi att den är energikrävande att framställa och att tillgången är begränsad. Det har trissat upp priserna och skapat en situation där många svenska etanolbilar körs omkring på vanlig bensin, vilket inte var avsikten och knappast gynnar miljön.
Regeringen gör helt rätt som tänker brett.