Bankerna måste börja agera

Mycket snack. Men lite verkstad. Så kan ekonomen Sussi Yildiz Dags forskning om hur svenska banker bemöter kunder med annan kulturell bakgrund sammanfattas.

Linköping2007-09-04 00:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Mycket snack. Men lite verkstad. Så kan ekonomen Sussi Yildiz Dags forskning om hur svenska banker bemöter kunder med annan kulturell bakgrund sammanfattas.

Bankerna talar om vikten av att sätta kunden i centrum men i själva verket stannar det ofta vid vackra ord. Allra svårast har de i mötena med personer från andra kulturer.

Sussi Yildiz Dag säger till Corren att det är en demokrati- och rättvisefråga att personer av utländsk härkomst blir sämre bemötta på banken.

Men hon påpekar också att det finns starka kommersiella skäl för bankerna att bli bättre i mötena med invandrare. Och lyfter fram dagligvaruhandeln - matkedjor som Willys och ICA Maxi - som goda förebilder.

Genom att ta in varor som de vet att personer med invandrarbakgrund efterfrågar har kundunderlaget och därmed expansionsmöjligheterna förbättrats. Följden har blivit att vi i Sverige numera kan köpa matvaror från världens alla hörn! Något de allra flesta uppskattar och är glada för.

Det Willys och Maxi har gjort är det som bankerna nu måste göra: Sluta snacka och i stället börja agera för att öka mångfalden.

Acceptera att det inte finns ett beteendemönster som alla följer.

Förenkla informationen till kunderna och se till att den finns på många olika språk.

Och låt det framför allt ta den där extra tiden som det ibland krävs för skapa en god relation.

Läs mer om