Bättre skola kräver mer idrott

Samhället uppmuntrar stillasittande.Det kan man höra folk säga när svenskarnas motionsvanor kommer på tal. Även om det är oklart vem som egentligen åsyftas är det riktigt att vi rör oss mindre än någonsin tidigare. Visst stämmer det också att unga människor tillbringar allt mer av sin fritid framför datorn.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2007-02-08 00:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Utvecklingen manar till eftertanke. Eller för att parafrasera tidskriften Fokus: Om vi inte drastiskt förändrar våra levnadsvanor hamnar Sverige snart i samma situation som USA. Där lider var tredje person av svår fetma.

Alla seriösa forskare är överens om att regelbunden motion är det bästa receptet för den som vill må bra i både kropp och själ. Förutom att det ger starka muskler och god kondition minskar det risken för benskörhet, stress, blodproppar, trötthet, övervikt och åderförkalkning.

Och ju mer man idrottar i barndomen, desto mer benägen är man att motionera som vuxen.

Det är lätt att tro att idrott och hälsa är ett prioriterat ämne i skolan. Träningens positiva effekter är väl kända. Liksom vinsterna med förebyggande friskvård.

Men Sverige har inte fler schemalagda idrottstimmar än övriga länder i Europa. Tvärtom. Vi tillhör bottenskiftet. Trots att idrott och hälsa är ett så kallat kärnämne.

I går strålade en rad forskare, politiker och företagare samman på Karolinska Institutet i Stockholm för att diskutera vad detta kan leda till. Budskapet från hälsoseminariet var glasklart:

Svenska skolelever rör sig alldeles för sällan.

Och om alla barn och ungdomar motionerade oftare skulle samhället slippa att betala omkring sex miljarder kronor i vårdkostnader och produktionsbortfall. Varje år.

Man konstaterar också att fysisk aktivitet skärper koncentrationsförmågan - vilket i sig ger bättre självförtroende och större kapacitet att lära sig nya saker.

Fördelarna med idrott är stora, och det är nu hög tid att såväl politiker som skolledningar ser över hur målsättningarna med ämnet kan uppfyllas bättre.

Men lika angeläget som att det är att diskutera timplanen, lika viktigt är det att diskutera lektionernas innehåll.

Sannolikt vore mycket vunnet om eleverna fick fler chanser att välja aktiviteter efter eget behov och om lektionerna var mer varierande. Det räcker inte med fotboll och redskapsgymnastik för att få samtliga elever att vilja mera.

Självklart borde också fler skolor fördjupa samarbetet med de idrottsföreningar som finns i kommunen.

Folkhälsan är alldeles för viktig för att försumma. Och det är bättre att agera nu än att stå för en dyr nota senare.

Allt som krävs är 30 minuter per dag.

Läs mer om