Behandla alla skolbarn lika

I doktorsavhandlingen Skolan gör skillnad konstaterar Sabine Gruber att lärares oreflekterade, omedvetna tankemönster delar upp elever i olika kategorier, som sedan ligger till grund för hur de betraktas och behandlas i skolan.

Linköping2007-06-11 00:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

I doktorsavhandlingen Skolan gör skillnad konstaterar Sabine Gruber att lärares oreflekterade, omedvetna tankemönster delar upp elever i olika kategorier, som sedan ligger till grund för hur de betraktas och behandlas i skolan.

En "invandrarkille" ses som käftig och besvärlig utan att behöva vara det. För elever i kategorin "romer" är detta ännu mer påtagligt.

Går det dåligt för en svensk elev anses det bero på bristande stöd hemifrån, medan det för elever med invandrarbakgrund förklaras med faktorer som hör invandrarskapet till; som språksvårigheter eller kulturella skillnader.

Under ett läsår följde Sabine Gruber lärarnas arbete vid en skola i en mellanstor stad i Sverige.

Gruber säger till Corren att den oreflekterade vardagsrasismen, som hon kallar den, inte bottnar i någon ond vilja - utan är djupt rotade tankemönster som finns överallt i samhället. Samtidigt vill hon visa vad som är problematiskt i lärarnas sätt att resonera.

För problematiskt är det att etnicitet spelar roll för hur barn betraktas och behandlas i skolan, där en central princip är - och ska vara - att alla behandlas lika.

Läs mer om