Bensinpriset är som Stefan Holm. Klättrar ständigt mot nya höjder. Helst sommartid. 11:14 kronor för en liter 95-oktanig bensin svider i plånboken. Full tank är lika med 600 kronor. Minst. Ser ni nån som ler bland bensinpumparna så är det Pär Nuder. Finansministern jublar över det klirr i statskassan som det ökade bensinpriset innebär.
Kritiker av det höga bensinpriset (70 procent är skatter/moms) avfärdas som miljöterrorister eller bekväma gubbs som inte vill åka kollektivt. Så enkelt är det inte. I takt med att arbetsplatserna och den offentliga och privata servicen koncentreras till allt färre orter, utan att kollektivtrafiken byggs ut i motsvarande omfattning, blir fler pendlare beroende av bilen. Bensinpriset slår hårdast mot den vanlige löntagaren. Därför: Sänk den allmänna energiskatten eller momsen.
Sommar och semester betyder ökad efterfrågan på bensin. Det utnyttjar oljebolagen. Bensinbolagen följer efter. Dock inte alla. Shell med flera inledde sommaren 2004 ett priskrig som gynnade konsumenterna. Priset höjdes "bara" till 10:58 kronor litern. Nu klättrar det mot 12-kronorsnivån, och i bakgrunden avtecknar sig det stora hotet, insikten om de begränsade oljeresurserna. Hur mycket kostar en liter 95-oktanig bensin i Europa när bilparken byggts ut i Kina och Indien?