Bergman lyckades ÀndÄ

Behövs en statlig filmpolitik?

Ingmar Bergman. Finanseriade karriÀren genom privatkapitalet.

Ingmar Bergman. Finanseriade karriÀren genom privatkapitalet.

Foto: Freddy Lindström / TT

Linköping2015-03-17 03:08
Detta Àr en ledare. Correns ledarsida Àr borgerlig. Tidningen stÄr fri och obunden frÄn alla partier.

Gör tankeexperimentet att Ingmar Bergman dykt upp som ny regissör idag och gÄtt till statliga Svenska filminstitutet (SFI) med en manusbunt. Vilken chans hade han haft att beveka SFI:s bidragskonsulenter? För det första skulle hans kön legat honom i fatet. SFI:s vd Anna Serner har sedan hon tilltrÀdde som chef 2011 frÀmst vurmat för genusperspektivet i filmskapandet, enligt ett strikt system för absolut jÀmvikt. "Vid utgÄngen av 2015 ska summan av de utdelade stöden under avtalsperioden ha delats ut till 50 procent kvinnor och 50 procent mÀn inom var och en av de tre yrkeskategorierna regissör, manusförfattare och producent", heter det pÄ institutets hemsida. Hade en ung och hetsig kille som Bergman klarat den feministiska kvoteringspolitikens strÀnga nÄlsöga?

För det andra kan man undra hur intressanta Bergmans konstnÀrliga idéer upplevts av kulturbyrÄkratin. I lördags skrev Anna Serner en lÄng debattartikel i DN dÀr hon lobbade mot regeringen för mer skattemedel till sitt institut (vars styrelse för övrigt Àr utsedd av samma statsmakt). Knapparna som Serner tryckte pÄ i syfte att fÄ ökade anslag Àr intressanta. Bland annat förkunnade hon att "vi lever i en tid dÀr extremism och frÀmlingsfientlighet sÀtter stor prÀgel pÄ bÄde vardag och kultur... vi menar att filmen har en viktig roll för att överbrygga fördomar, diskriminering och rÀdslor." DÀrför krÀvs att en "mÄngfald av berÀttelser" sÀkras som "representerar olika perspektiv pÄ Sverige"... "frÄn genrer, estetik och formsprÄk till kön, sexuell lÀggning, etnicitet, funktionsförmÄgor till geografi".

Filmens uppgift Àr sÄledes att fungera som ett medel för att göra vÄrt land tolerantare, ge röst Ät förfördelade minoriteter och motverka orÀttvis sÀrbehandling i samhÀllet. Det kan tyckas sympatiskt.

Men avslöjar en problematisk instrumentell syn pÄ filmen, vars existensberÀttigande i första rummet verkar ligga i att bidra till uppnÄendet av ett antal politiskt angelÀgna och omhuldade mÄl. I det sammanhanget kan man fundera pÄ vilken relevans Bergman skulle haft i SFI:s ögon med sina klassiska teman, kretsande kring tillvarons metafysiska aspekter, Guds tystnad och Ängestridna sjÀlars brottning med inre demoner i privilegierade, högborgerliga miljöer.

NĂ€r det överordnade kvalitetskriteriet tillĂ„ts korrumperas av ideologiska hĂ€nsyn och konsten inte fĂ„r vara ett vĂ€rde i sig, torde tyvĂ€rr sannolikheten att nykomlingen Bergman fĂ„tt en sĂ€ck miljoner av SFI varit ringa. "Vi vill tro att ett nytt svenskt filmunder Ă€r pĂ„ gĂ„ng", hĂ€vdade Anna Serner i sin debattartikel. SFI bildades 1963. Utan statlig filmpolitik nĂ„dde Sverige vĂ€rldsrykte i början av 1900-talet med Mauritz Stiller, Victor Sjöström och Greta Garbo. Bergman slog igenom internationellt i Cannes 1956 och behövde heller aldrig statens hjĂ€lp. I boken "Bilder" (1990) skriver han: "Hela min filmiska verksamhet har varit sponsrad av privatkapitalet. Jag har aldrig fĂ„tt nĂ„got till skĂ€nks för mina vackra ögons skull. Kapitalismen som arbetsgivare Ă€r grymt uppriktig och tĂ€mligen generös nĂ€r det passar. Man behöver aldrig svĂ€va i tvivelsmĂ„l om sitt dagsvĂ€rde – en nyttig och hĂ€rdande erfarenhet".

Varför skulle vi tro pÄ Anna Serners genompolitiserade institut som motorn i nytt filmunder? Svensk filmkonst har tidigare uppenbarligen klara sig ganska hyfsat ÀndÄ.

LĂ€s mer om